Book Q&A

Ett bokinlägg vill En bok om dagen att vi skriver också, så vårt bokbyte till Juklappspåsen ska gå geschwint. Här kommer mina svar på frågorna som handlar om mitt läsande.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Kriminalromaner och alla dess subgenrer! 

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar? Alltså; är det idé att skicka något av just den författaren?)
Patricia Cornwell, Harlan Coben, Peter Robinson, Elizabeth George, Håkan Nesser, Åke Edwardson är mina favoriter. Jag har inte alla titlar, jag läser dom i kronologisk ordning och brukar införskaffa dem allt eftersom. Det är (extremt) lätt att se i min Önskelista vilka jag inte har.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Jag läser hemskt gärna på engelska om det är originalspråket. Jag föredrar att läsa kriminalromaner av brittiska författare på engelska.  

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Nej, nej. nej. Jag kan inte lyssna på böcker. Jag måste få läsa själv. 

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Jag har precis precis färdigställt min samling av Agatha Christies Hercule Poirot-deckare. Det är gamla Zebra- och Delfinpocketar från 60- och 70-talet och jag har nu ett Hercule Poirot-maraton över vintern där jag läser alla deckare i kronologisk ordning.
Förutom det samlar jag på böcker av José Saramago och John Steinbeck, två av mina nobelpristagar-favoriter. 

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Ja. Här, här och här :-) Älskar listor!! 

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
En bra berättelse som ger mig en chans att få fly en tråkig vardag. Jag vill att själva berättandet ska vara bra. Handlingen kan ibland bli sekundär för mig. Deckare (som jag ofta läser) har såklart en viss form som är svår att frångå och jag kan tycka det är extra spännande med kriminalromaner som inte följer gängse former för polisromaner. Språket är viktigt för mig men det får inte vara så överpretentiöst att man inte får ihop meningarna i huvudet. Någon slags medelväg där, för jag gillar heller inte för korta meningar á la Arto Paasilinna. 

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Science fiction och fantasy doesn´t do it for me.
Det är ganska få författare som jag läst och inte gillat men när det blir för mycket diskbänksrealism i deckare så tappar jag läslusten lite. 

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Reginald Hill har jag länge tänkt börja läsa men inte börjat med ännu. Hans tidigaste deckare om Pascoe & Dalgliesh är ju från 70-talet men det skulle ändå vara spännande att läsa dem. 

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
De tidigare Augustprisvinnarna som jag inte läst (har en informativ lista här) skulle jag gärna vilja äga. Jag har också ett kommande läsprojekt att läsa författare från Frankrike och där känner jag mig lite lost vad som är bra, skulle gärna vilja få några bra boktips av franska författare.

Jag hoppas det här var bra information för Min Hemliga Bokvän. Utöver min favoritgenre kriminalromaner är jag väldigt förtjust i att läsa vinnare av olika litteraturpriser och i mina listor över litteraturprisvinnare kan man lätt se vad jag har läst. I det här fallet blir det nog inget problem att hitta nåt jag vill läsa, snarare kommer det bli svårt att välja nåt av allt jag önskar mig :-)

2 kommentarer:

  1. Måste det vara franska författare, eller kan det vara franskspråkiga? Vill du läsa deckare eller skönlitterärt? Jag ska genast börja fundera på lite listor.

    SvaraRadera
  2. Malin: jag kan inte säga så mycket om det just nu, men det är Frankrike som är nyckelordet för mitt läsprojekt, även om det såklart hade funkat med belgiska författare också.

    Läser gärna både romaner och deckare.

    SvaraRadera