The Women's Prize for Fiction Shortlist 2013

Kortlistan till Women's Prize for Fiction, tidigare känt som The Orange Prize, presenterades igår kl 10.30 svensk tid på London Bookfair.

De nominerade till kortlistan är:
  1. Kate Atkinson - Life After Life
  2. A.M. Homes - May We Be Forgiven
  3. Barbara Kingsolver - Flight Behaviour
  4. Hilary Mantel - Bring Up the Bodies
  5. Maria Semple - Where’d You Go, Bernadette (Var blev du av Bernadette)
  6. Zadie Smith - NW (NW)
Jag skulle säga att det är idel fantastiska romaner, jag vill läsa ALLA och jag kan inte bestämma mig för vilken jag vill ska vinna. Jag minns att jag läste Atkinson för länge länge sen, I muséets dolda vrår hette den, och jag gillade den så mycket. Dock har hennes romaner inte lockat så mycket genom åren, men när jag läste om Life After Life blev jag väldigt sugen. May We Be Forgiven finns sedan i början av april på engelsk pocket. Och så Kingsolver, ååååh! Jag älskade The Lacuna! Hilary Mantel gör segertåg i litteraturprisvärlden, Bring Up the Bodies vann Bookerpriset ifjol! Maria Semples roman finns på svenska, passa på att läsa och Zadie Smith, en veteran när det kommer till dessa sammanhang, hennes roman NW kommer ut på svenska på Norstedts den 7 juni. Massor av fantastisk läsning alltså och den 5 juni får vi veta vem som kammade hem priset.








Läs mer om priset på den nya hemsidan eller här hos mig.

6 kommentarer:

  1. En utrolig sterk liste fra Women's Prize i år, helt fantastisk. Som deg har jeg lyst å lese alle bøkene! Gleder meg til å se hvem som vinner.. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns som ett ovanligt starkt år, och jag tycker det känns fantastiskt att så mycket bra litteratur är skriven av kvinnor. En vacker dag i framtiden kanske vi inte behöver det här priset.

      Radera
  2. Vet du om Atkinson och Kingsolver också kommer på svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Paula, i dagsläget finns ingen information om att dessa två titlar skulle bli översatta. Atkinsons bok har precis kommit ut, men om man tittar bakåt i tiden så skulle det inte förvåna mig om Atkinsons bok blev översatt. Kingsolver är lite mer tveksamt.

      Radera
  3. Tack för ditt svar! Synd på Kingsolver, jag tycker hon har skrivit flera bra böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det finns andra översatta titlar av Kingsolver också, ibland kan översättningen dröja nåt år, så misströsta inte än :-)

      Radera