IMPAC Shortlist 2013

Förra veckan, närmare bestämt den 9 april, tillkännagavs korta listan till IMPAC-priset 2013! IMPAC-priset har den längsta långlistan när det kommer till litteraturpriser, den korta listan är av mer greppbart omfång. Jag inser nu att jag glömt att skriva något om långlistan, den släpptes 12 november 2012 och du kan läsa om alla nominerade här!

De nominerade till kortlistan är:
  1. Kevin Barry - City of Bohane
  2. Michel Houellebecq - The Map and the Territory (Kartan och landskapet)
  3. Andrew Miller - Pure
  4. Haruki Murakami - 1Q84 (1Q84, Första, andra och tredje boken
  5. Julie Otsuka - The Buddha in the Attic (Vi kom över havet)
  6. Arthur Phillips - The Tragedy of Arthur
  7. Karen Russell - Swamplandia!
  8. Sjón - From the Mouth of the Whale (Skymningsinferno)
  9. Kjersti Skomsvold - The Faster I Walk, The Smaller I Am (Ju fortare jag går, desto mindre är jag)
  10. Tommy Wieringa - Caesarion











Listan innehåller kända namn som Haruki Murakami, Andrew Miller och Michel Houellebecq, en författare från Island och en från Norge och så några som jag aldrig hört talas om förut. Karen Russells Swamplandia! nominerades också till Orange-priset 2011. I de fall jag vet att det finns en svensk översättning har jag skrivit den inom parentes. Kul att faktiskt hälften av titlarna finna att läsa på svenska, det gör mig väldigt sugen på att redan nu börja läsa flera av dem! Murakamis 1Q84, som är uppdelad på tre delar, finns alla på pocket.

Den 6 juni tillkännages vinnaren. Du kan läsa massor om priset på IMPAC-prisets webbsida som nyligen genomgått en ordentlig renovering och uppdatering.

Här kan du också läsa om tidigare vinnare och nominerade.

Psst. Klockan 10.30 idag svensk tid tillkännages kortlistan för The Women's Prize for Fiction 2013London Bookfair.

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for flott innlegg! Hadde helt glemt denne spennende prisen fra Irland, og jeg som tilogmed drømmer om å dra på boksafari til Dublin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer och mer kan vi se att de titlar som nomineras till internationella litteraturpriser är och blir översatta till svenska, förhoppningsvis också norska. Jag kände tyvärr inte till Kjersti Skomsvold sedan innan, är hon en stor författare i Norge?

      Radera