The Women's Prize for Fiction Longlist 2013



Igår (jag trodde det var idag!) tillkännagavs The Women's Prize for Fiction Longlist 2013! Priset som i år inte har någon officiell sponsor och slipper dras med ett sponsornamn och därför kan heta vad det är!

En alldeles färsk och grön (ja, limegrön) webbsida har de lyckats lansera också såhär i grevens tid. In där och kika runt lite tycker jag.





Långlistan då!
Här är de nominerade:
  1. A Trick I Learned From Dead Men - Kitty Aldridge (Jonathan Cape) 
  2. Alif the Unseen - G. Willow Wilson (Corvus Books) 
  3. Bring Up the Bodies - Hilary Mantel (Fourth Estate) 
  4. Flight Behaviour - Barbara Kingsolver (Faber & Faber) 
  5. Gone Girl - Gillian Flynn (Weidenfeld & Nicolson) 
  6. Honour - Elif Shafak (Viking) 
  7. How Should a Person Be? - Sheila Heti (Harvill Secker) 
  8. Ignorance - Michele Roberts (Bloomsbury Publishing) 
  9. Lamb - Bonnie Nadzam (Hutchinson) 
  10. Life After Life - Kate Atkinson (Doubleday ) 
  11. Mateship with Birds - Carrie Tiffany (Picador) 
  12. May We Be Forgiven - A.M. Homes (Granta Books) 
  13. NW - Zadie Smith (Hamish Hamilton) 
  14. The Forrests - Emily Perkins (Bloomsbury Circus) 
  15. The Innocents - Francesca Segal (Chatto & Windus) 
  16. The Light Between Oceans - M L Stedman (Doubleday ) 
  17. The Marlowe Papers - Ros Barber (Sceptre) 
  18. The People of Forever Are Not Afraid - Shani Boianjiu (Hogarth) 
  19. The Red Book - Deborah Copaken Kogan (Virago) 
  20. Where’d You Go, Bernadette - Maria Semple (Weidenfeld & Nicolson)
En hel del kända namn måste jag säga; Mantel, Kingsolver, Flynn, Atkinson och Smith. Men också många nya namn som jag måste läsa in mig på ser jag. Sista namnet på listan, en Maria, gör mig så glad. Jag lär ha världens vanligaste namn, men jag ser det sällan i internationella sammanhang. En blandning av både romaner och deckare gör mig glad, även om det bara är en deckare jag känner till så här långt, Gone Girl. Ingen av titlarna har jag läst, men de ramlade snabbt i på läslistan nu.

Här kan du läsa vad The Guardian skriver om de nominerade.

Kortlistan för The 2013 Women’s Prize for Fiction shortlist kommer att presenteras på London Bookfair  på tisdag den 16 april och vinnaren tillkännages den 5 juni vid en ceremoni i London.

Här kan du läsa om tidigare vinnare och nominerade av priset, som fram till ifjol alltså gick under namnet The Orange Prize.

2 kommentarer:

  1. Ja och Mariaboken är ju Booked den här gången. När jag upptäckte den på listan blev den genast intressantare, undrar varför! ;-)
    Jag är nämligen en av de femtio......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men! Det har jag helt missat. Idag får bli dagen då jag ska dammsuga nätet efter de nominerades utgivning. Hoppas på fin läsning då!

      Är också medlem i Booked, men det är sällan jag anmäler mig som intresserad.

      Radera