Julkalendern 8 december

2012-12-09 kl 12.53: Något hände igår som gjorde att dagens julkalenderinlägg inte publicerades (det kan ha något att göra med att jag inte skrev det, men det är bara hörsägen). Här kommer det, cirkus 24 timmar senare, men publiceringsdatum fixar jag till ändå så att det ser fint ut.

Dagens lucka rymmer en gammal goding som Norstedts pocket fortsätter att trycka om och om igen. Den här nytryckningen kom till i aptril i år. Jag är glad över att P O Enquist säljer sin backlist, för det är många fina romaner som man inte får missa. Tänker lite på artikeln om den sorgliga backlistförsäljningen jag läste i Vårens böcker igår, och än en gång slås jag av den knasiga situation som ofta uppstår när bekanta får höra att jag skriver en bokblogg.

Bekant: -Har du läst [valfri titel på Bokustoppen?]
Jag: -Nej, den har inte kommit på pocket ännu.
-Har du läst [annan valfri titel på Bokustoppen?]
-Nej, men jag har läst de fyra första delarna i serien.
-Har du läst [ännu annan valfri titel på Bokustoppen?]
-Nej.
-OK, men vad har du läst då?
-Tja, just nu läser jag Livläkarens besök av P O Enquist. En fantastisk roman.
-Jaha, är den ny?
-Nej, den kom ut 1999, den fick Augustpriset samma år.
-OK.

Så nu uppmanar jag er, hittar ni en författare ni gillar, in på Wikipedia och kolla författarens (eventuellt) tidigare alster, in på bokhandeln och fråga efter dom, så hoppas jag att vi får se fler backlisttitlar i framtiden.

2 kommentarer:

  1. Det är ju det som är det fina när man hittar en (för en själv) ny författare; att kunna se vad de skrivit förut och räkna med att hitta något man gillar även där i väntan på att hen skriver nytt.
    Men man får kanske den vanan på ett annat sätt när man främst hänger på bibliotek där det iofs rensas men inte lika frenetiskt.

    (Märkligt det där med inlägg som inte publiceras... ;) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. På bibliotek är det ju faktiskt så mycket lättare att hitta en författares tidigare utgivning. Inte bara för att de står bredvid varann i hyllan, utan för att det finns så mycket info när man söker på en författare i databasen (vilket jag oftast gör när jag är på biblan).

      Mycket märkligt med inlägg som inte publiceras ja. Jag har satt igång en utredning :-)

      Radera