Veckans deckarförfattare: Katarina Wennstam

Katarina Wennstam är Veckans deckarförfattare, både för att hon är aktuell med nya och gamla böcker, och för att jag läser hennes tredje deckare Alfahannen just nu.

Katarina Wennstam har skrivit fyra kriminalromaner (är nog bästa benämningen känner jag) där åklagaren Madeleine Edwards figurerar mer eller mindre ofta. Den första, Smuts, fick jag i ett julklappsbyte för flera år sedan. Dödergök läste jag i augusti ifjol, och nu är det alltså dags för Alfahannen. Jag har lite svårt att komma in i den, stör mig en aning på att det ska handla om en fiktiv mycket känd svensk skådespelare. Eftersom jag vet att han inte finns så blir det overkligt för mig. Konstigt nog. Jag vet ju att jag läser fiktion, men det är lite samma motvilja jag känner inför att läsa böcker som utspelar sig i låtsasstäder eller i en låtsasvärld. Det bör vara på riktigt så långt det går. Huruvida det finns en åklagare i Stockholm som heter Madeleine Edwards vet jag ju inte, och därför stör det mig inte. Hur som helst, det är ändå rätt spännande. I dagarna kommer Katarina Wennstam ut med sin fjärde kriminalroman på pocket, Svikaren. Oklart om Madeleine Edwards är med i den.


1. Smuts, 2007
2. Dödergök, 2008
3. Alfahannen, 2010
4. Svikaren, 2012

Tilläggas bör också att Wennstams två superviktiga och samhällskritiska böcker Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman kom ut i en reviderade pocketupplagor i mitten av augusti. Fortfarande skrämmande aktuella.




8 kommentarer:

  1. Jag läste precis ut Dödergök och jag tyckte den var fantastisk. Mesta tiden var jag bara arg. För att uttrycka det milt. Ska nog snart skaffa mig Alfahannen också.

    SvaraRadera
  2. Jag var också väldigt arg när jag läste Dödergök. Har inte hunnit bli sååå arg än när det gäller Alfahannen, men det kanske kommer.

    SvaraRadera
  3. har inte läst något utav Wennstam, men hon verkar bra. Får ta och låna dem av dottern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då kan jag rekommendera Smuts och Dödergök. Alfahannen var inte Wennstams bästa tyvärr.

      Radera
  4. Jag måste nog läsa Wennstam jag med. Åtminstone de två böckerna längst ned i inlägget. Kanske de andra med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, dom har inte jag läst och skäms lite över det. Borde borde!

      Radera
    2. Jag är snart färdig socionom och det känns som viktiga böcker att ha med sig i den berömda "ryggsäcken". Vi får ta oss i kragen! ;)

      Radera
    3. Det håller jag verkligen med om!

      Radera