Veckans deckarförfattare: Elizabeth George

Det blir idel favoriter här i Veckans deckarförfattare. Det är egentligen inte så svårt för mig att skriva om en massa bra författare eftersom jag har varit inne i ett deckarstim sen någon gång i somras. Endast enstaka romaner har sökt sig in bland kriminalromanerna. Det har varit lustläsning på hög nivå.

I april läste jag den den femte boken i serien om Lynley & Havers av Elizabeth George. Jag har läst fler än så, men det är ett par där i början som jag missat. Och nu läser jag dessutom om dom allihopa på engelska, ända från början med Pappas lilla flicka (A Great Deliverance) som var den första jag läste någon gång på 90-talet.

I mitten av september kom den senaste svenska pocketen om Lynley & Havers ut på Månpocket, Denna dödens kropp (Body of Death), en riktig tegelsten vill jag lova.


Den 22 oktober kommer den senaste på svenska ut, En lögn att lita på, på Norstedts förlag. Den heter Believing the Lie på engelska och finns på engelsk pocket också sedan i mitten av september. Mycket snarlika omslag på dessa, även om de faktiska inte är identiska. Gissningsvis tagen ur samma bildserie.




Lynley & Havers
  1. A great deliverance, 1988 (Pappas lilla flicka, 1989) 
  2. Payment in blood, 1989 (Gamla synder, 1990) 
  3. Well-schooled in murder, 1990 (Till minnet av Edward, 1990) 
  4. A suitable vengeance, 1991 (En högst passande hämnd, 1991) 
  5. For the sake of Elena, 1993 (För hennes eget bästa, 1993) 
  6. Missing Joseph, 1994 (Saknaden efter Josef, 1994) 
  7. Playing for the ashes, 1995 (Aska och ära, 1995) 
  8. In the presence of the enemy, 1996 (I fiendens närvaro, 1996) 
  9. Deception on his mind, 1997 (Med svek i sinnet, 1997) 
  10. In pursuit of the proper sinner, 1998 (Den verkliga brottslingen, 1999) 
  11. A traitor to memory, 2001 (Minnets labyrint, 2001) 
  12. A place of hiding, 2003 (Det innersta rummet, 2003) 
  13. With no one as witness, 2005 (När ingen ser, 2005) 
  14. What came before he shot her, 2006 (Innan döden kom, 2006) 
  15. Careless in red, 2008 (Stråk av rött, 2008) 
  16. This Body of Death, 2010 (Denna dödens kropp, 2011) 
  17. Believing the Lie, 2012 (En lögn att lita på, 2012)

Den allra roligaste nyheten är dock att Elizabeth George har släppt en bok i genren Young Adult Fantasy. I mitten på september (det börjar bli tjatigt) släpptes The Edge of Nowhere, den första boken i serien Saratoga Woods. Som jag förstår det på Elizabeth Georges hemsida kommer det att bli fyra böcker i serien. Något att kasta till de hungriga tonårsvargarna som redan glufsat i sig Hungerspelstrilogin och Engelsforsserien


2 kommentarer:

  1. Har läst ganska många böcker av Elizabeth George och tycker dom är väldigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, dom är underbara.
      Dock tappade jag lite lusten efter bok nr 13 (tänker inte säga varför) och började läsa dom från början igen istället.

      Radera