The Man Booker Prize Shortlist 2012

De dussinet titlar som nominerades till årets Booker-pris presenterades i somras mitt under min semester och jag kan säga att jag på min höjd registrerade nyheten, men inte mer än så.
Antagligen berodde det på att jag var helt frånkopplad bloggen i somras, men också på att de nominerade titlarna kändes väldigt obekanta, även om jag kände till författarna.

Hemsidan för The Man Booker Prize of Fiction har uppdaterats och snyggats till och här kan ni läsa liter mer om dessa tolv titlar.

The Man Booker Dozen
Nicola Barker - The Yips
Ned Beauman - The Teleportation Accident
André Brink - Philida
Tan Twan Eng - The Garden of Evening Mists
Michael Frayn - Skios
Rachel Joyce - The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry
Deborah Levy - Swimming Home
Hilary Mantel - Bring up the Bodies
Alison Moore - The Lighthouse
Will Self - Umbrella
Jeet Thayil - Narcopolis
Sam Thompson - Communion Town

The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry av Rachel Joyce är den enda som finns utgiven på svenska; Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd gavs ut på Norstedts förlag i början av augusti.

Men idag blev The Man Booker Dozen reducerat till The Man Booker Shortlist 2012.

De nominerade är:


Tan Twan Eng - The Garden of Evening Mists


Deborah Levy - Swimming Home


Hilary Mantel - Bring up the Bodies


Alison Moore - The Lighthouse


Will Self - Umbrella


Jeet Thayil - Narcopolis

Det är en del välkända namn ändå som gått vidare.
Hilary Mantel får väl anses vara veteranen i sammanhanget. Hon har varit nominerad två gånger till IMPAC-priset, hon har hamnat på Orange-prisets kortlista vid två tillfällen och 2009 vann hon Booker-priset med Wolf Hall.
Jeet Thayil är en indisk poet som, vad jag vet, inte gett ut någon skönlitterär prosa tidigare.
Will Self var nominerad till Booker-priset för exakt 10 år sedan för romanen Dorian.
Deborah Levy är nominerad för första gången för sin nionde roman.
Tan Twan Eng är också nominerad till Booker-priset för andra gången, sist var det 2007 för The Gift of Rain.

Vinnaren presenteras den 16 oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar