Veckans deckarförfattare: Niclas Ericsson

Veckans deckarförfattare är, kanske något otippat, Niclas Ericsson. Otippat kanske för att det inte är en av Sveriges mest kända deckarförfattare och jag satte ribban lite med Anne Holt förra onsdagen, men det finns en koppling.

Niclas Ericsson är journalist och ledarskribent, senast i Dagens Nyheter. Han har också undervisat i journalistik på universitet i Rwanda (Källa: norstedts.se). Han har skrivit två deckare. Den första, Familjehemligheter, kom ut på Norstedts förlag 2009 och kom på pocket senare samma år. Huvudperson är journalisten Patrik som får möjligheten att skriva om ett mord. Patrik är homosexuell, och jag kan faktiskt inte komma på någon annan deckarhuvudperson, förutom just Anne Holts Hanne Wilhelmsen, som är det. Fler homosexuella karaktärer i deckare, om jag får be! (Där var kopplingen om någon fortfarande undrar). Någonstans har jag läst att Niclas Ericsson skriver i genren ”queer crime”, finns den eller hittade jag just på?.


2011 blev Niclas Ericsson dubbelt bokaktuell, han släppte uppföljaren till Familjehemligheter, Turkish Delight, och så gav han även ut en kokbok, Mat för dig som tränar, båda på Norstedts förlag. Den 24 februari i år kom Turkish Delight ut på pocket, nu på Pocketförlaget.


Kolla gärna in Niclas Ericssons blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar