Tre nya från Bonnier Pocket

Det går som vanligt att diskutera hur "ny" en pocket är, om den gavs ut i början av februari, men jo, relativt ny får jag lov att säga.


Först ut är Fatimas hand av Ildefonso Falcones, författaren till Katedralen till havet. Den kom ut på pocket den 8 februari. En tegelsten på över 900 sidor (för den som gillar sånt) som utspelar sig i Andalusien i Spanien på 1500-talet. Den handlar om muslimernas krig mot den spanska kungamakten. Mitt i kriget finns Hernando, son till en muslimsk kvinna och en kristen präst. Han får uppleva det hemska kriget men möter också kärleken i modiga Fatima.

Näst på tur är John Grishams Bekännelsen (The Confession) som kom ut på pocket den 8 mars. En klassisk juridisk thriller från genrens mästare. Har man läst den och undrar vad som är näst på tur av Grisham finns The Litigators som precis kommit ut på engelsk pocket och Calico Joe som också precis kommit ut inbunden.


Det tredje tipset är en nyutgåva av vår senaste nobelpristagare i litteratur, Tomas Tranströmers diktsamling Dikter och prosa 1954-2004, en näst intill komplett samling av Tranströmers lyrik. den kom ut den 20 mars. Min favoritdikt har kommit att bli C-dur som finns i samlingen Den halvfärdiga himlen från 1962. Jag är inte ensam om att ha den som favorit, jag vet, men det upptäckte jag faktiskt inte förrän jag början söka på den. Har hört att den blivit tonsatt också av Loney Dear, under namnet D Major, dock med texten översatt till engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar