Sunday Review

OBS! Har du INTE läst Hungerspelstrilogin, planerar att göra det och inte vill få handlingen avslöjad: sluta läs nu! Du har blivit varnad.

Jag läste ut Revolt igårkväll. Jag undrade lite innan vad som höll mig ifrån den sista Hungerspelsdelen så länge, men nu förstår jag. Nu är den utläst och allt är liksom över, slut, borta. Jag saknar Katniss, Haymitch, Gale, Snow & Finnick. Peeta, not so much. Kunde ibland inte låta bli att skämmas, när mina egna genusfördomar poppade upp. Katniss har ju minst sagt lite svårt att bestämma sig för vem av killarna hon vill ha. Det pendlar lite kan vi säga, it’s complicated skulle det stått i hennes Facebook-status. Och Peeta och Gale, dom är ju så sotis på varann som det bara går att bli, och hanterar det på killars vis; ”Katniss väljer den hon behöver för att överleva”. Exakt så enkelt och så krasst. Och jag tänker att Katniss är bra osympatisk (för att uttrycka mig politiskt korrekt) som pussar på båda killarna samtidigt utan dåligt samvete, så uppför man sig väl inte. Men varför inte? Egentligen så befriande att en kvinnlig huvudperson inte behöver vara en förebild inom det området och att hon fortfarande är mer än ok. Nu vill jag se Hungerspelen på bio och så hoppas jag att Fatta eld kommer fortare än kvickt som film, för arenan dom byggde upp i den boken var ju spektakulär.

Jag tog fram en Peter Robinson ur hyllan nu. Hoppas den ska få mig att sluta sakna Katniss. En lite mer okänd deckarnovellsamling på engelska, Not safe after dark and other works. Den rymmer fyra Banks-noveller, bland annat den allra första som skrevs, och så ett gäng andra deckarnoveller. Den skrevs 1998, året innan han skrev En ovanligt torr sommar (In a dry season), som blev Robinsons genombrottsdeckare här i Sverige. Jag tänkte att jag skulle rassla igenom de här novellerna för att få en liten påminnelse om Alan Banks liv, hur det var förr. Jag har ju följt honom nu, genom giftermål, skilsmässor och förälskelser, kan vara intressant att se hur det hela började. Passande nog kan jag tipsa om att Robinsons senaste deckare, som är hans första (vad jag vet) fristående deckare, Before the Poison, från och med ett par månader sen finns på engelsk pocket.


Jag skulle nu kolla om det finns nåt utgivningsdatum för den på svenska, jag hittar inget, men däremot upptäcker jag till min stora glädje att det kommer en ny Alan Banks-deckare redan i augusti! Watching the Dark heter den! Nu snackar vi alltså del 20 i serien, wow! Och jag ligger lite efter måste jag erkänna. Därför känns det som att jag kommer en liten bit på vägen med novellerna nu.

Ja, det var väl mina söndagsfunderingar, nu ska jag ge min litteraturkurs en sista match, så får jag se om det blir några poäng. Det är fortfarande tveksamt hur det kommer gå, deadline på onsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar