Gissa Augustpriset - Omgång VIII

Hej och hå, vad tiden går fort! På måndag är det redan dags för Augustprisjuryn att presentera de nominerade titlarna till årets Augustpris i tre klasser; skönlitteratur, facklitteratur och barn- och ungdomslitteratur. Och här har nu vår omdiskuterade lista kommit till sin näst sista anhalt. På söndag gör jag en sista förändring om det finns önskemål för det.

Omgång VII:
Sedan förra veckan då jag rensade bort alla titlar som inte blivit enbart dissade har det inte kommit så många reaktioner. 31 titlar består listan av nu och det förstår vi ju att så många kommer inte att bli nominerade. Så jag kommer att föreslå en lista på tio titlar som har fått mest hiss (och även hiss av mig) och sen får de övriga tjugoen slåss om att ta sig in på topp tio till på söndag. Från och med nu kommer antal hissningar att synas.

Listan ser nu ut såhär:
  1. Allan Johansson - Fritt Fall (5 hiss)
  2. Jens Liljestrand - Adonis (3 hiss)
  3. Annika Thor - Om inte nu så när (2 hiss)
  4. Carolina Fredriksson - Flod (2 hiss)
  5. Tomas Bannerhed - Korparna (2 hiss)
  6. Kristian Lundberg - Och allt skall vara kärlek (2 hiss)
  7. Majgull Axelsson - Moderspassion (1 hiss)
  8. Håkan Anderson - Ansatsernas bok (1 hiss)
  9. Anna Schulze - Att ringa Clara (1 hiss)
  10. Johanna Nilsson - Gå din väg men stanna (1 hiss)
  11. Anton Marklund - Djurvänner (1 hiss)
  12. Malte Persson - Underjorden (1 hiss)
  13. Pamela Jaskoviak - Regnet och gräset (1 hiss)
  14. Christine Falkeland - Sfinx (1 hiss)
  15. Helena von Zweigbergk - Anna och Mats bor inte här längre (1 hiss)
  16. Magnus Dahlström - Spådom (1 hiss)
  17. Per Planhammar - Efter honom, syndafloden (1 hiss)
  18. Martin Tistedt - Världens värdslighet (1 hiss)
  19. Per Odensten - Nio sätt att beskriva regnet (1 hiss)
  20. Elisabeth Hjorth - Hängivelsen (1 hiss)
  21. Claes de Faire - Alla lyckliga familjer liknar varandra (1 hiss)
  22. Amanada Hellberg - Döden på en blek häst (1 hiss)
  23. Bengt Ohlsson - Rekviem för John Cummings (1 hiss)
  24. Britt-Marie Mattsson - Vi tolererar inga förlorare: klanen Kennedy (1 hiss)
  25. Elin Boardy - Mot ljuset (1 hiss)
  26. Elsie Johansson - Då nu är jag (1 hiss)
  27. Eva F Dahlgren - Det vita kolet (1 hiss)
  28. Eva Ström - Den flödande lyckan (1 hiss)
  29. Eva-Marie Liffner - Lacrimosa (1 hiss)
  30. Linda Olsson - Det goda inom dig (1 hiss)
  31. Sofia Nordin - Gå sönder, gå hel (1 hiss)
Nu gäller det att hissa om man vill ha in sin favorit på listan.

Här kan du läsa om tidigare omgångar
Omgång I
Omgång II
Omgång III
Omgång IV
Omgång V
Omgång VI
Omgång VII

2 kommentarer:

  1. Orkar inte riktigt sätta mig in i hur det här fungerar men jag tror jag gör rätt nu. Jag vill ge en hiss till Per Planhammars "Efter honom syndafloden". En helt fantastisk roman som har fått alldeles för lite uppmärksamhet, tycker jag. Folk är rädda för det allvarliga. Det är sorgesamt.

    SvaraRadera