Kan du gissa vem som får Augustpriset i år?

Har i dagarna ägnat mig åt ett hästjobb som jag inte vet om det ens var värt tanken. Men som den litteraturprisnörd jag är, så känner jag åtminstone en liten tillfredsställelse i att ha gjort det, så det blir väl det jag vinner på det då. Om det blir det enda får tiden utvisa.

Vad jag har gjort? Jo, jag har gått igenom vilka romaner som är godkända för att få bli nominerade till årets Augustpris i den skönlitterära klassen. Jag kan ju ha missat massor av titlar och vissa kanske jag helt felaktigt har sorterat bort, men jag fick ihop en lista på 52 titlar. Vissa av titlarna har inte ens kommit ut ännu, för att bli godkänd för årets pris ska titeln vara utgiven senast 16 oktober i år och jag har försökt att snoka reda på dom också. Och utifrån den här listan tänkte jag nu med er hjälp att vi skulle komma fram till troliga nomineringar. Listan kommer att ändras varje onsdag, vecka för vecka fram till måndag den 17 oktober då nomineringarna presenteras. Och det är era åsikter (och mina till viss del) som bestämmer hur den skall se ut.

Såhär tänkte jag att det skulle gå till: ni hissar och dissar titlar från listan i kommentarerna. De ni hissar fetstilar jag och låter stå kvar, de ni dissar stryker jag över. Men, man får även ge egna förslag, så nya och redan dissade titlar kan ramla in på listan igen. Är ni med?

Första omgången av listan kommer snart.

2 kommentarer:

  1. Det ska vara lyrik med, jag har sökt på alla skönlitteratur, men eftersom jag inte alls är hemma på lyrik kan jag mycket väl ha missat många titlar.

    SvaraRadera