Oates i Barclay

Läser just nu Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates.
Läser också Utan ett ord av Linwood Barclay.

Huvudpersonen i Dödgrävarens dotter, Rebecca, hon kommer från Milburn. Huvudpersonen i Utan ett ord, Cynthia, hon kommer från Milford. Ja, nu är jag ju inte dummare än att jag förstår att det både finns flera Milburn och flera Milford och att det inte är så konstigt. Men jag gillar att se samband mellan böcker jag läser. Så då gör jag det. Och på sidan 45 i Utan ett ord kommer det ett till:

"En del av dina grejer påminner lite om Oates", sa jag. "Har du läst Joyce Carol Oates?"
Hon skakade på huvudet.
"Prova Foxfire: en tjejligas bekännelser", sa jag. "Den finns förmodligen inte på vårt bibliotek. För många fula ord. Men de har den nog på stadsbiblioteket."

Vad sa ni nu då? Va? Va? Va?
Men visst gillar ni också det här med samband mellan böcker ni läser?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar