Man Booker International Prize 2011

Den 30 mars i år tillkännagavs finalisterna i The Man Booker International Prize för 2011. Priset delas ut endast vartannat (udda) år och ges till en författare för hela dess författarskap. Det är alltså inte för endast en titel som författaren vinner priset. Tidigare vinnare är Ismail Kadare (2005), Chinua Achebe (2007) och Alice Munro (2009). Här kan ni läsa mer om dom. Årets finalister då? Jo, dom är följande:

Wang Anyi
Juan Goytisolo
James Kelman
John le Carré
Amin Maalouf
David Malouf
Dacia Maraini
Rohinton Mistry
Philip Pullman
Marilynne Robinson
Philip Roth
Su Tong
Anne Tyler

Den enda av författarna som jag tidigare läst är Marilynne Robinson. Jag läste hennes Home härom månaden, den vann Orange-priset 2009. Hon har också vunnit Pulitzerpriset för den vackra Gilead. Jag brukar vara lite splittrad när det kommer till att hoppas på en vinnare. Såklart skulle det vara kul om Robinson vann, då har jag läst något av den vinnande författaren. Samtidigt gillar jag att få bli inspirerad till att läsa nya författare också och dom jag är nyfiken på är Philip Roth och Anne Tyler. Så nån av dom tre kan det väl få bli då.

Snart presenteras vinnaren, by the way :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar