Löpning

Peter P är väldigt intresserad av löpning. Alltså av att springa. Både själva springandet i sig som filosofin kring springandet och dess utrustning. Han gillar också att läsa om löpning. Han läser just nu Born to run av Christopher McDougall, men jag vet inte hur inspirerande den är. Hittills har han inte sagt nåt om den.
Igår fick jag hem ett bokpaket från Norstedts pocket med bland annat Haruki Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning. Jag har tänkt att den kanske kunde passa Peter P även om jag hört att den är nästan bara filosofi och väldigt lite springande. Så lite halvhjärtat visar jag honom boken (i vanliga fall höjs det inte på många ögonbryn när jag visar upp vad som finns i mina bokpaket kan jag meddela), han tar den, utbrister ett ”Ahaaa!” (när det slår honom att detta är samme författare som till den bioaktuella Norweigan Wood) och öppnar den direkt. Sen blir han tyst, börjar skratta, läser högt ur boken, blir tyst igen, börjar skratta igen, fortsätter läsa högt och så blir han tyst. Tyst. Tyst. Han är fast. Murakami har fångat honom. Häftigt.

Tack Norstedts för recex.

3 kommentarer:

  1. Fullkomligt begripligt - jag sträckläste boken under gårdagen och blev också betagen av denne författares sympatiska livsfilosofi!!

    SvaraRadera
  2. Pontus älskar både löpning och böcker så den där boken var ett måste för honom. Han gillade den men säger att Haruki har ett speciellt språk.
    Kraaaam!

    SvaraRadera
  3. Det speciella språket har jag också hört om. Ska snart läsa Norwegian Wood som jag såg på bio häromkvällen. Den var också rätt speciell.

    Kram!

    SvaraRadera