Sammanfattning av Jorden runt-resan 2010

Under 2010 följde jag med på Lyrans härliga jorden runt-resa. Jag lyckades ju aldrig får ur mig några recensioner under resans gång så här kommer en kort sammanfattning av de titlar jag läste från litteraturlistan. En och annan recension finns faktiskt. Och så en världskarta med världsrutt - såklaaaart! (Som man kan klicka på så blir den större.)



Stopp 1: Turkiet.
Låt tistlarna brinna! - Yasar Kemal
Här hamnade jag bland beyer i bergstrakterna. Fick läsa om fattiga och rika, de utan makt och de med. Spännande och stundvis och lite tokigt underhållande.
En recension fick jag till i alla fall.

Stopp 2: Israel.
Hur man botar en fanatiker - Amos Oz
Ett land där fanatismen regerar. Även här handlar det mycket om makt, men såklart är det religionen som styr här, mer än pengar. Korta men oerhört tankvärda texter om hur fanatism föds och göds till att växa sig stor.

Stopp 3: Indien.
Främmande jord - Jhumpa Lahiri
Fast egentligen var jag i USA under den här perioden. Vi skulle egentligen läsa Den indiske tolken men jag hade precis fått hem Främmande jord från Månpocket och var mer intresserad av den. Lahiri har skrivit intressanta noveller om indier i USA.

Jag hoppade över Japan, för där hade jag varit förut. Det var säkert en drygt tio år sedan jag läste Mardrömmen av Kenzaburo Oe och jag gillade ju den inte alls. Tyckte bara att det var hemskt och smaklöst och vidrigt. Spännande att så många andra verkligen föll för den här nattsvarta romanen. Eller räknas det som en dystopi?

Stopp 4: Australien.
Boktjuven - Markus Zusak
Ett underbart stopp, även om jag även här befann mig någon annanstans, nämligen i Sydtyskland. Det här var en av mina absoluta läsupplevelser under 2010. Kanske berodde det på mina rätt låga förväntningar trots hypen eller så var det bara rätt tid för rätt bok.

Stopp 5: Nya Zealand.
Att tro på mister Pip - Lloyd Jones
Snabbt över till Nya Zealand och till en ö där kriget förstör livet för öborna och en lärare blir en hjälte. Dock fattades något i den här historien och jag kan inte hjälpa att känna att det inte var en klockren roman trots en fantastisk idé. Slutet kunde man ha hoppat över helt och hållet. Den här boken läste vi inom bokcirkeln och då blev det också en recension.

Stopp 6: Chile.
Andarnas hus - Isabel Allende
Över sommaren var det fritt resande, jag reste bland annat till Irland och Frankrike men höll mig annars mest hemma i Sverige, bokresandet alltså. Men det faktiska resandet var precis detsamma om man bortser från Irland. Sen i september blev det en resa till Chile. Allende är en gammal favorit, men man får verkligen bestämma sig för att läsa en Berättelse när man läser Allende. Det är många namn, mycket krusiduller och rätt så omständigt skrivet ibland, stundtals blev jag lite uttråkad av Andarnas hus, Allendes debut, men samtidigt så var det ju en krönika av rang. Och den finns fortfarande kvar inom mig. Är jag den enda som inte sett filmen?

Stopp 7: Kanada.
Kärlek, vänskap, hat - Alice Munro
Kanske mitt stopp med högst förväntningar och tyvärr dålig utdelning. Hittade inte alls hem hos Munros noveller, vara bara nån enstaka som föll mig i smaken. Men jag ska nog inte ge upp om henne för det. Jag har bara börjat gilla novellen som form och kommer göra ett nytt försök med någon annan av hennes novellsamlingar.

Stopp 8: Egypten.
Midaqq-gränden - Naguib Mahfouz
Kanske det stopp jag längtade mest efter. Har länge tänkt läsa nobelpristagare Mahfouz men inte kommit på någon bra titel att läsa. När så Midaqq-gränden nyutgavs blev den populär igen. Min utgåva från 1985 fyndade jag dock på antikvariatsdelen på Bokmässan för 60 kronor. Och berättelsen då. Oväntad, rolig, spännade och lite kanske lite förutsägbar. En mysig berättelse likdom.

Stopp 9: Italien.
Kärleken är dödens motsats - Roberto Saviano
Tillbaka i Europa igen. Men Savianos kortroman var på tok för kort. Kommer inte ihåg ett smack. Bara att den var sorglig och att nästa bok på resan jag läste påminde lite om den här.

Stopp 10: Tyskland.
Ungdomens bröd - Heinrich Böll
I Tyskland har jag varit alltför sällan, läsvis alltså. Men där i Köln kom jag att trivas, jag och mannen som förälskar sig hals över huvud i en flicka från hans barndom. Eller, jag vet inte om han trivdes så bra alls där, men jag gjorde det i alla fall. Den ska ni läsa tycker jag. Om ni ska läsa nån författare från Tyskland. Gör det. Även Böll är nobelpristagare och jag har tidigare läst Doktor Murkes samlade tystnad som var väldigt underhållande.

Stopp 11: Frankrike.
Den röda soffan - Michèle Lesbre
Äntligen La France. Och äntligen Den röda soffan av Lesbre. Som jag även har en fransk pocketutgåva av, jag köpte den på Salon du Livre i mars 2010. Paris bokmässa ifall nån undrar. Liten, snäll, vacker, vemodig, läsvärd.

Tack Lyran för inspiration till en underbar jorden runt-resa. Även i år kommer jag att försöka mig på lite världslitteratur även om det inte kommer att ske i Lyrans regi utan mest ett spontanresande. På världskartan ser man ju klart och tydligt att i princip hela Afrika är obesökt och att Ryssland och Kina inte besöktes alls, det får det nog bli ändring på i år. Även västra USA och östra Sydamerika måste jag resa till. So many places, jag menar books, so little time.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar