Lustläsningsåret 2011

Årets läsutmaning är en enda: att inte vara med i några läsutmaningar!
Jag hoppas den ska vara lätt att genomföra, men jag gissar att frestelserna kommer att bli stora.

För den som följer min Orange Prize-utmaning kan jag dock meddela att självklart kommer jag att slutföra den. Det återstår tre kända titlar att läsa och en okänd, vinnaren av priset 2011 får vi ju veta först i juni i år.

I och med detta hoppas jag också på att minska antalet olästa böcker i hyllan. Drygt 140 titlar står och hoppar och skriker "Pick me, pick me", som om jag vore den litterära motsvarigheten till Tyra Banks och skulle utse America's Next Top Book. Jag plockar ut en bok, stryker lite lätt över omslaget och tänker tyst för mig själv "You're still in the running" innan jag ställer tillbaka den. Jag kan nästan höra sucken av lättnad.

5 kommentarer:

  1. jag önskar öka antalet olästa böcker i bokhyllan ;)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vara rätt nöjd om antalet oläsningar i bokhyllan var plus minus noll, men då gärna att det som blev läst var såna som stått och skavt på hyllan lite länge...

    Vad gäller läsutmaningar så tycker jag att det ibland är kul att försöka läsa nån bok här och där, som liksom hör till en utmaning, utan att egentligen vara med i dem. Ett par av Lyrans förslag och några av Martina (på ett hem utan böcker) har slunkit ner de sista åren på så sätt. Det känns så där lagom okravfyllt, och är nog ungefär den nivån jag vill vara med.

    Fast min egen utmaning med ukrainska poeter tar jag så klart på stort allvar!

    SvaraRadera
  3. *skratt* Undrar om inte mina mängder olästa böcker ropar likadant i min hylla, om jag bara orkade lyssna? :-) Jag tycker Boktolvan är en avslappnad utmaning. Men skulle jag inte ha läst alla författare på nyårsafton nästa år så överlever jag det också. Troligen.

    SvaraRadera
  4. Åh, jag känner igen mig. Bland de sjukt många olästa skjuter jag upp de jag tror hör till Top Book of 2011 och låter dem vara still in the running...

    SvaraRadera
  5. Høres ut som et bra nyttårsløfte!

    SvaraRadera