Oktoberläsning


Published with Blogger-droid v1.6.0

Uppdatering 10.43:
Lite bildtext kan vara på sin plats.

Hungerspelen, YES! Är vår bokcirkelbok för tillfället. Den blev omkörd förra månaden av Vi i Villa av "en pseudonym". Men nu så!
Auster, Munro och Tyler är för Lyrans Jorden-runt-resa som i oktober gör stopp i Nordamerika. Eftersom alla tre titlar tilltalar mig på olika sätt så ska jag försöka mig på att hinna med alla tre.
Av Auster har jag bara läst Dårskaper i Brooklyn och den gillade jag mycket. Den fick också en liten återkomst i mitt medvetande när jag läste Siri Hustvedts The Sorrow of an American. Och det här var innan jag visste att dom två var ett par.
Munro har jag läst så mycket om de sista två åren och nu när hon nu vann The Man Booker International Prize 2009 och jag dessutom har en generellt bättre inställning till novellsamlingar gissar jag att jag kommer gilla detta mycket.
Tyler blev nominerad till The Orange Prize for Fiction 2007 med denna roman så den har funnits på läslistan ett bra tag.
Och så Shriver, det är lite "Äntligen!" över den känner jag. Mest för att jag i flera år gick och trodde att det var en BOATS-bok liknande Pojken som kallades Det och det gav mig bara extremt dåliga vibbar. We need to talk about Kevin vann The Orange Prize for Fiction 2005 och det är alltså Månadens Orange Prize-vinnare.
Längst ned. Också två gamla prisvinnare. Av Augustpriset. De näst två första. Ahlin vann priset 1990 och Delblanc mottog detsamma 1991. Jag köpte dom förra året i oktober för att läsa lite Augustprisvinnare sådär i litteraturpristider, men det blev aldrig av. Jag hoppas kunna ge dom båda en ny chans nu.

5 kommentarer:

  1. Shriver OCH Collins, du kommer att få en bra oktober kan jag lova!! Munro borde jag också läsa, har en engelskspråkig novellsamling "Runaway" hemma, vet inte om just den är översatt till svenska ännu

    SvaraRadera
  2. Hungerspelen har jag också på min lista över vad jag hoppas hinna med i oktober!

    SvaraRadera
  3. Fina kommentarer. Nu har jag uppdaterat med lite bildtext också!

    SvaraRadera
  4. Åh Hungerspelen! Ser fram emot att läsa din recension. Själv har jag precis läst ut den sista delen i trilogin och kan nästan inte tänka på något annat.

    SvaraRadera