Inför tillkännagivandet av årets Booker-vinnare

Sitter och kollar på direktsändningen av utnämningen av årets vinnare av The Man Booker Prize fpor Fiction på BBC World. En tv-kanal jag verkligen inte nöter så mycket på. Den har nummer 33 i min kanallista haha. Men i vissa fall, som dessa, var den ju bra att ha.

Det är antagligen ett par kända och kompetenta litteraturkritiker som intervjuas nu, men jag vet inte vilka de är. Gamla jurymedlemmar antar jag. De kallar Peter Careys Parrot and Olivier in America "an extraordinary work of imagnination, a saga". De nämner Damon Galgots In a strange room som "kind of a travel book" och "he's the new Coetzee". Wow! The Finkler Question av Howard Jacobson "makes me sad", "is nothing for younger readers" och "a comic novel". Spännande kombo. Och så Andrea Levys The long song "with a fantastic heroine". Lite spännande skulle det ju vara om hon vann, då jag just läst ut hennes fina Small island. Och så favoriten Tom McCarthy med C, som jag tror är ganska häftig. Vilken missade jag? Jo Emma Donoghues Room, som jag vet nåt om alls.


Här kan du läsa mera om kortlistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar