Romain Rolland

Det som inte finns på Bokus eller på Adlibris eller på Bokbörsen, det finns inte. Det finns nämligen inga bibliotek, visste ni inte det? Därför har jag inte kunnat få tag i några böcker av Sully Prudhomme eller Frédéric Mistral, de två första nobelpristagarna i litteratur från Frankrike. Dom finns inte. Det är bara att acceptera. Nu går jag glatt vidare till nästa nobelpristagare, Romain Rolland. Hoppas på bättre lycka där. Hoppas att han finns.

Bokus: Romain Rolland finns inte.

Adlibris verkar inte förstå vem det är jag letar efter. Istället blir jag föreslagen olika Roland med varierande efternamn. Romain Rolland finns inte.

Bokbörsen: Romain Rolland finns!
Det kan jag ju se här!

Romain Rolland var Frankrikes tredje nobelpristagare i litteratur. Han fick priset 1915. Romain Rolland mottog priset med motiveringen

”såsom en hyllning åt den upphöjda idealismen i hans författarskap samt åt den medkänsla och den sanning med vilka han tecknat olika människotyper”


Då är bara frågan; vilken bok av Romain Rolland ska jag läsa? Alla hans delar om Jean-Cristophe? Mahatma Gandhi eller Tolstoi eller Daggryningen och Antoinette? Nu när han finns så finns han ordentligt och jag vet varken ut eller in. Tipsa gärna i kommentarena.

Kuriosa: Året innan Rolland mottog priset hade den första kvinnliga ledamoten och nobelpristagerskan Selma Lagerlöf tagit plats på stol 7 i Akademien. Där satt hon som enda kvinna i 26 år fram till sin död 1940. Först 1944 tog nästa kvinna plats i Akademien. Elin Wägner övertog stol 15 efter Hans Larsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar