Orange Prize longlist 2010

Idag presenteras "långlistan" för Orange Prize for Fiction 2010! Priset firar 15 år i år och kommer därför att ha en ungdomspanel som ska läsa alla de fjorton tidigare vinnarna och utse en Orange Prize Winner of Winners.

Såhär mitt upp i den tredje vinnaren av priset så har jag nu börjat få en liten förväntan på att vinnaren kommer att hålla mycket hög kvalitet. Jag har läst sammanlagt fem av vinnarna och jag har gillat dem alla. Häng med i min Orange Prize Challenge och läs alla vinnarna. Här har jag en lista över alla pristagarna hittills.

Bland årets nomineringar hittar vi bland annat Andrea Levys The Long Song och Hilary Mantels Wolf Hall som vann Bookerpriset 2009.

Vilka är dina favoriter bland de nominerade?

Själv hoppas jag väldigt mycket på The Little Stranger av Sarah Waters. Däremot blev jag lite förvånad över att inte Margaret Atwoods The year of the flood fanns med på listan.

"Kortlistan" presenteras den 20 april och vinnaren tillkännages den 9 juni! Anteckna datumen i din kalender!

Något som jag också vill slå ett slag för att det också finns ett pris för kvinnliga debutanter. The Orange Award for New Writers har delats ut sedan 2005 och delas ut till en kvinnlig debutförfattarinna. Den 13 april presenteras årets kortlista för detta pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar