Female Fiction


Det krävs några ord om den här dagen. Internationella kvinnodagen firar 100 år. Jag vill säga detta:

Om du är en kvinna som känner att du inte är förtryckt, diskriminerad, begränsad av män eller det minsta emotsagd på grund av att du är kvinna, försök då att njuta av det idag (och gärna alla andra dagar) för det går osmakligt många förtryckta kvinnor på varje "fri" svensk kvinna.

Men försök också att på allvar sätta dig in i en annan kvinnas liv. Det är bara genom att förstå förtrycket som vi kan kämpa emot. Jag har själv väldigt svårt att tänka mig in i dessa kvinnors liv och tänker ofta - men JAG har det ju så bra. Varför ska JAG uppmärksamma den här dagen?

Läs gärna en bok av en kvinna du beundrar. Om du vill ha tips på bra litteratur av starka kvinnor kan du kolla in vinnarna av The Orange Prize for Fiction. Ett litteraturpris enbart för kvinnor som firar 15 år i år. Även om du som Bodil Malmsten (för övrigt en beundransvärd kvinna) fullkomligen hatar Orange som internetoperatör kan du kanske se bortom det idag och njuta av det faktum att du som kvinna i Sverige, i motsats till många andra flickor i världen, har haft möjligheten att gå i skolan och lära dig läsa.

Fira din mamma, din syster, din flickvän idag på det sätt du tycker passar bäst. 

Och glöm inte att pussa på din man, krama din pappa eller smsa din bror. För vi behöver även starka män för att förändra världens syn på hur kvinnor behandlas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar