Sammanfattning av läsutmaningen Bokustoppen 2009

Så är Paulas läsutmaning Bokustoppen till ända. En ny lista varje månad fram till i maj då Bokus ändrade sina topplistor. Efter det blev det veckolistor och således en ny lista varje vecka. Då plockades även deckarna bort så det blev extra svårt för mig som deckarfantast att hänga med. Men några titlar på listorna har jag ändå kommit igenom.

Dessa är de böcker som legat på tio-i-topp-listan fram till maj och som jag läst!

Låt den rätte komma in av Ajvide Lindqvist, John Recension
Tröstaren av Wahlberg, Karin Recension
Luftslottet som sprängdes av Larsson, Stieg
Flyga drake av Hosseini, Khaled
Innan jag dör av Downham, Jenny Recension
Innan döden kom av George, Elizabeth (What came before he shot her)
I djävulens sällskap av Robinson, Peter (Friend of the devil) Recension
Den jag ville ha av O'Flanagan, Shiela (Bad behaviour) Recension
Flickan som lekte med elden av Larsson, Stieg
Revolutionary Road av Yates, Richard Recension
Män som hatar kvinnor av Larsson, Stieg
Aldrig fucka upp av Lapidus, Jens
Nattfåk av Theorin, Johan Recension
Vi, de drunknade av Jensen, Carsten Recension

De 17 böcker som jag har kvar att läsa är dessa (inom parentes visar hur många gånger titeln legat på listan):

Snömannen av Nesbø, Jo (3)
Tusen strålande solar av Hosseini, Khaled (1)
Livstid av Marklund, Liza (1)
Nästan död man av Edwardson, Åke (1)
Hedersmord av Hellberg, Björn (1)
Lipstick jungle av Bushnell, Candace (1)
Slumdog millionaire av Swarup, Vikas (1)
Åse av Rudberg, Denise (1)
Spåren på bryggan av Rambe, Lars (1)
Sommardöden av Kallentoft, Mons (1)
Honungsfällan av Lindell, Unni (1)
Mord i Skärhamn av Fransson, Ramona (1)
Sonat till Miriam av Olsson, Linda (1)
Lycka och ett par blå skor av McCall Smith, Alexander (1)
Dödgrävarens dotter av Oates, Joyce Carol (1)
I en annan del av Bromma av Haag, Martina(1)
Lärarinnan i Villette av Hedström, Ingrid (1)

Här kommer de lästa böckerna som legat på tre-i-topp-listan sedan vecka 18.

Aldrig fucka upp av Lapidus, Jens
Den jag ville ha av O'Flanagan, Sheila (Bad behaviour) Recension
Skumtimmen av Theorin, Johan Recension
Den amerikanska flickan av Fagerholm, Monika
Oscar Waos korta förunderliga liv av Díaz, Junot

Ja, det var ju inte så många, listan på de olästa är ju så många fler:

Luftslott av O'Flanagan, Sheila (13)
Hjärtdjur av Müller, Herta (10)
Is och vatten, vatten och is av Axelsson, Majgull (9)
Vila på gröna ängar av Ragde, Anne B (7)
Människohamn av Ajvide Lindqvist, John (7)
39-årskrisen av Green, Jane (7)
Dödergök av Wennstam, Katarina (7)
Men inte om det gäller din dotter av Guillou, Jan (4)
Flickvännen av Ramqvist, Karolina (4)
Hon älskade av Henschen, Helena (3)
Dödgrävarens dotter av Oates, Joyce Carol (3)
Bedragen av Janouch, Katerina (3)
Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Shaffer, Mary Ann (1)
Sin ensamma kropp av Johansson, Elsie (1)
I en annan del av Bromma av Haag, Martina (1
Kvinnorna på 10:e våningen av Alfredsson, Karin (1)
Aldrig som hon av Thorsén, Lotta (1)
Ett land i gryningen av Lehane, Dennis (1)
Redan då räven var jägare av Müller, Herta (1)
De modigas rike av McKinley, Tamara (1)
Rätt åt dig av Fallon, Jane (1)
Jag älskade honom av Gavalda, Anna (1)
Kunzelmann & Kunzelmann av Vallgren, Carl-Johan (1)
Darling Jim av Mørk, Christian (1)

Så, 17 av 41 böcker lästa. Ja, det var ju knappt hälften. Dock har jag 12 av titlarna hemma i bokhyllan och under 2010 ska jag verkligen jobba på att läsa de böcker jag köpte inder 2009. Har alldeles för många på vänt i hyllan.

1 kommentar: