Bokfrågornas ABC: Sjätte bokstaven

Konstant lite efter i Lilla O's bokfrågeutmaning, men jag vill gärna svara på det här frågorna så jag kör ändå, nån vecka försenad.

Bokstaven F:
1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!

Här skulle jag vilja ta upp serien Våldets barn av Doris Lessing. Hennes huvudperson Martha söker konstant friheten, var sig det handlar om att kunna vara fri från sina föräldrar, vara fri i ett äktenskap eller vara fri gällande sina politiska åsikter. Jag har läst de första tre delarna; Martha, Bra gift och En fläkt av stormen. Del fyra heter Instängd den avslutande heter Staden med fyra portar. Staden med fyra portar  är Marthas utopi som hon skapar redan som barn när hon på kvällarna blickar ut över velden. Jag hoppas hon får komma till sin fria stad.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?
Generellt läser jag gärna boken innan jag ser filmen, det är helt enkelt för att jag vill låta min egen fantasi och mina egna begränsningar få en chans att tolka berättelsen innan någon regissör gör det. Ibland när jag vet att en film är baserad på en bok läser jag gärna boken innan filmen bara för att jag vill se filmen. Som med Revolutionary Road exempelvis. Jag har fortfarande inte kommit mig för att se filmen, boken var fantastisk, men jag hann redan få utseenden på de två huvudpersonerna som inte riktigt stämde med historien. Leonardo di Caprio och Kate Winslet hade inte varit mina förstaval även om de är fantastiska skådespelare båda två :-)

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!
I fallet med Låt den rätte komma in läste jag boken efter att jag sett filmen och det funkade väldigt bra. Jag tyckte faktiskt att Tomas Alfredson gjorde en bättre tolkning av boken än jag själv lyckades göra. Jag är glad att han tog bort de delarna som handlar om pedofili, det var helt onödigt för handlingen tycker jag. Dessutom är jag glad att han ändrade slutet så att det handlade mer om Oscar och inte så mycket om en zombie som går crazy i västerort.

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.
Jag har ganska dålig koll på hur mycket uppmärksamhet författare får, men det var längesen jag läste något om José Saramago. Hans bok Blindheten från 1995 blev ju dessutom film för ett par år sedan, nu när jag äntligen har läst boken ska jag se filmen. Han har skrivit två ytterligare romaner efter Dödens nycker (som släpptes 2008) som jag hoppas blir översatta snart. Dödens nycker skrev han redan 2005, det tog fyra år innan den blev översatt. Så jag får väl hoppas på lite snabbare ryck där då om jag ska tycka något!

1 kommentar:

  1. Vill också se Låt den rätte komma in. Tycker ofta att det är bra om det går ett tag mellan bok och film så att jag inte kommer ihåg alla detaljer.

    SvaraRadera