Recension: Rymmaren

Författare: Thomas Bodström
Titel: Rymmaren
Utg. År (Org. år): 2009 (2008)
Förlag: Norstedts pocket

Thomas Bodströms deckardebut.

Eftersom en pocket kommer ut minst ett halvår efter den inbundna utgåvan visste jag att den här debutdeckaren inte hade fått högsta betyg direkt. Men jag var nyfiken ändå. Så det är ju rätt tydligt att man säljer böcker på sitt namn.

Rymmaren handlar om mord, kriminella gäng, advokater och åklagare, poliser och brottslingar. Miros bror har blivit mördad på Österåkeranstalten och nu tror han att han är näst på tur. De som utreder mordet är länskriminalchefen Christian Pedersen och åklagaren Susanne Dahlgren. De vill båda hitta den skyldige, även om Pedersen verkar ta till vilka mått som helst för att lösa brottet. Något Dahlgren inte riktigt känner sig bekväm med. Hon får kontakt med brottsmålsadvokaten Mattias Berglund och tillsammans börjar de utreda mordet på Miros bror. En av deras moståndare är självaste justitieministern.

Med i dramat finns också Miros advokat Douglas Malm, som sällan har rent mjöl i påsen, och även den här gången tar han till fula knep. Fulare knep än någonsin, som kan vara fara för hans liv.

Pedersen och Dahlgren är två i mitt tycke trovärdiga karaktärer, även om jag inte alltid finner deras dialog med varandra så naturlig som jag önskat. Advokat Berglund är ju en riktigt präktig advokat som vill spela på rätt sida om lagen, men det känns inte helt naturligt på det sätt han reagerar.

Det här var en medelmåttig deckare, jag ville läsa till slutet, men det kanske inte alltid var en så rolig väg dit. Bodström har ju skrivit två deckare till, Idealisten, som också finns på pocket, och Lobbyisten, som kom ut i år. Om du gillar deckare i allmänhet, gillar du nog den här också!

Tack till Norstedts förlag för recensionsexemplar.

1 kommentar:

  1. Har fortfarande inte läst något av den gode Bodström, med tanke på alla kassa deckare jag läst det senaste hoppar jag nog honom ett tag till!

    SvaraRadera