Nobel-alfabetet: I


Lyrans Nobel-alfabet. Veckans bokstav är I.

Isaac Bashevis Singer fick priset 1978. Moteriveringen löd: "för hans intensiva berättarkonst, som med rötter i en polsk-judisk berättartradition levandegör universella mänskliga villkor"

Jag har läst Ung man söker kärleken och Fiender – en berättelse om kärlek. Jag kommer tyvärr inte ihåg handlingen i dessa böcker, men jag minns att jag tyckte om hur kärleken gestaltades och att de utspelade sig bland den judiska populationen i New York.

Isabel Allende. Jag har läst några verk av Allende. Ödets dotter som handlar om den föräldralösa Eliza under Chiles guldfeber. En helt fantastisk historia. Porträtt i Sepia fortsätter ett par generationer senare då Eliza har en dotterdotter, Aurora del Valle. Hon har inget minne från sina första fem år och lider av svåra mardrömmar. I Inéz, min själs älskade berättas den spännande resan om Inéz Suarez som är med om att erövra Chile tillsammans med sin älskade, Pedro de Valdivia.

Motiveringen lyder: "för hennes berättande"

Något kortfattad kan tyckas men efter att han hört henne bli intervjuad av Daniel Sjölin på bokmässan blev jag så otroligt uppmärksammad på att hon sätter berättandet före allting annat. En bra berättelse är det som jag vill läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar