Kulturfyra om Nobelpris

Förra veckans kulturfyra handlade såklart om Nobelpriset. Jag hann inte med mig mig då, men här kommer mina svar.

1. Har du läst något av Herta Müller som fick Nobelpriset i litteratur?

Nej, men nästa bok i min bokcirkel blir Hjärtdjur. Den står redan i bokhyllan, jag tänkte läsa den i en läsutmaning, men det blev aldrig tid eller lust till det då.

2. Hur många Nobelpristagare i litteratur har du läst böcker av?

43 av 109. 32 stycken är pristagare efter 1950 så fördelningen är lite sned över åren. De senaste 20 årens nobelpristagare har jag läst allihopa.

3. Har du någon favorit som du skulle vilja fick Nobelpriset?

P O Enquist. Jag har generellt svårt att tipsa om någon jag skulle önska nobelpriset då det är få författare som jag läst många verk av. Eller, vissa kriminalromanförfattare har jag ju läst 10-15 böcker av, men de kommer aldrig att få något nobelpris.

4. Och varför inte: en favorit i repris: Vilken bok läser du just nu?

Vi, de drunknade av Carsten Jensen. Igår läste jag ut Visa mig min fiende av V. S. Naipaul som fick nobelpriset i litteratur 2001.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar