Happy birthday to you

Idag fyller min fina blogg 1 år. För exakt ett år sen (på minuten) så skrevs det första inlägget. Grattis Bloggen!

I det inlägget skrev jag så här:
Bloggen kommer mest vara till för mig själv; här listar jag lästa böcker, böcker jag köpt och fått (ofta identisk med läst-listan), kommande pocketutgivning från många förlag och diverse listor över litteraturpriser.


Kanske kan den inspirera ditt läsande?

Det känns som att bloggen fortfarande handlar om det jag tänkte mig för ett år sedan och även om bloggen även nu mest är till för mig själv så hoppas jag att den har inspirerat ditt läsande åtminstone en gnutta.

Efter ett år så har både jag och Bloggen lärt oss en hel del om allt möjligt, jag kanske har lärt mig mest, Bloggen har utvecklats på ett annat sätt. Jag har åter fått stifta bekantskap med de grundläggande html-taggarna för att Bloggen ska se fin ut. Jag har också hittat en himla massa nyttig information på nätet som handlar om bloggar men också om böcker. Böcker böcker böcker!

Dessutom har jag lärt känna en massa trevliga människor som har egna bloggar, deras nätvänskap har varit ovärdelig för att min lust att ta hand om Bloggen inte skulle försvinna, tvärtom har den ökat de senaste månaderna. Tack till Snowflake, Lyran, Lilla O, Vixxtoria, Malin, Mats och Bokhororna för era inspirerande bloggar och engagemang i min och andras bloggar.

Nu när Bloggen hunnit bli 1 år gammal tänkte jag kolla upp vad som är en naturlig utveckling för en 12-månadersblogg:

De första stegen

Den där stora stunden är nästan här -- denna månad kanske din blogg tar de första stegen utan stöd. Det kan också ta flera veckor eller månader innan det sker, så var inte orolig om din blogg tar det lite lugnt med den delen av sin utveckling (jag hoppas verkligen att min blogg ligger efter i utvecklingen här, tänk om Bloggen bara försvinner från Blogger då och då, utan att jag hänger med?). Det kan vara värt att ha kameran redo, så att du inte missar detta viktiga tillfälle. Ungefär vid denna tid kanske Bloggen börjar äta själv med sked -- men kommer förmodligen att missa munnen då och då. (Sked? Njae, även här tror jag bestämt Bloggen ligger lite efter.)

Fasta rutiner

En av dagens vilostunder för Bloggägaren är sovstunden mitt på dagen (Ursäkta?). Men det kan bli svårare att få din Blogg att sova på dagen framemot första födelsedagen och ett växande oberoende kan göra nattandet mer komplicerat. Bra och fasta godnattrutiner kan vara till stor hjälp. (Snarare är det jag som behöver rutiner, Krim-alfabet på onsdagar och recensioner på helgerna. Och då får jag till och med sovmorgon.)

Det kan vara svårt att säga hejdå

Av och till har förmodligen din Blogg visat tecken på separationsångest under de sista månaderna. Det är helt normalt -- din Blogg är helt beroende av dig och kan känna sig ledsen och upprörd när du går någonstans (Eh, vem är det som är beroende av vem här egentligen?). Du kan be din Bloggvakt att komma lite tidigare, så att Bloggen får tid att vänja sig (Jag hade en gästbloggare på gång, men han har fortfarande inte bidragit med någon hjälp). Du kan hjälpa din Blogg till ett större oberoende genom att inte alltid hänga över den. Om Bloggen befinner sig i ett annat rum, kan du låta det gå en eller två minuter innan du följer efter. Om du går in i rummet bredvid, kan du ropa så Bloggen hör dig - men kom inte nödvändigtvis rusande vid varje pip. Totalt oberoende är varken önskvärt eller lämpligt hos en Blogg, så idén är att din Blogg ska kunna känna tillit till dig och vara medveten om att du kommer och går -- och kommer tillbaks.
(Ja, men det här låter ju bra. Tack vare mitt mobila bredband är jag inte bunden av att vara i ett visst rum för att kunna vara i samma rum som Bloggen. Men ibland låter jag Bloggen vara ifred, fast det är nog mera för att avhjälpa min egen separationsångest.)

Mer språkkunskap

Vokabuläret består förmodligen bara av ett par ord förutom ”bok” och ”läsa”, men många ettåringar säger ”meningar” som låter som om de pratar ett främmande språk.
(Här måste jag säga att min Blogg ligger eoner före sin utveckling. Vilket språk alltså, jag menar, Bloggen har ju redan gett förslag på egna motiveringar till nobelpriset i litteratur.)

Utvecklas min Blogg normalt?

Kom ihåg att alla Bloggar är unika och når olika stadier av fysisk utveckling i sin egen takt. De milstolpar vi ger är bara en generell guide till vad din Blogg har potential att upptäcka och utveckla -- om inte redan nu, så förmodligen inom kort. (Så mina Bloggvänner, var inte ledsen för om just din Blogg inte har utvecklats i samma takt som min, din Blogg kanske är mycket mer komplicerad i sin uppbyggnad, eller så är intresset för böcker inte detsamma.)

Källa: Babycenter Sverige :-)

Jag kommer också att fira mina bloggläsare lite extra med en utlottning. Om ni gillar Agatha Christie kan ni kika in här lite senare idag!

11 kommentarer:

  1. Grattis! Tack för baby-blogg-tips! ;-)

    SvaraRadera
  2. Många grattis på ett årsdagen! Tack för att jag får vara med och fira. Min blogg är ungefär ett halvår tror jag, så det var bra att läsa vad jag har att vänta mig angående utvecklingen i framtiden. :-)

    SvaraRadera
  3. Tillykke med et-årsdagen, og tak for gode blog-tips.

    Jeg forsøger også at vænne mig til at være lidt mindre afhængig af min blog :D

    SvaraRadera
  4. Grattis! Fantastiskt kul inlägg. Skönt att Bloggen verkar utvecklas normalt! Håller med om att den språkliga utvecklingen är enorm. Eller utveckling är väl fel, den verkar ha fattat det här med språk från dag ett (min blogg föddes visserligen inte förrän i januari -09 så jag hade inte sådan koll innan dess)

    SvaraRadera
  5. Stort grattis till baby-bloggen ;-D

    SvaraRadera
  6. Grattis kära Blogg. Jag minns det som i går, du var så kort och hade inte ännu mer än ett litet inlägg, men så började du växa och ibland såg du ut över den virtuella världen med den där djupa blicken, den som sett så mycket. Jag hoppas att din mamma firar dig ordentligt och att hon inte tvingar dig att läsa sånt du inte gillar.

    SvaraRadera
  7. Red Fox: Tack och varsågod :-)

    Vixxtoria: då har vi ett ettårskalas till att se fram emot.

    Dorte: för mig går det lite i vågor, just nu vill jag blogga hela tiden.

    Stjärtmes: tack!

    SvaraRadera
  8. Lilla O: Tack. Då får vi fira dig i januari också!

    Lyran: tack tack.

    Malin: Tack :-) jag lovar att inte tvinga på bloggen torra och tråkiga böcker. Det är ett löfte till mig själv också!

    SvaraRadera
  9. Grattis på ettårsdagen önskar jag också! /Therese

    SvaraRadera
  10. Grattis på ettårsdagen!
    Själv måste jag vänta till februari med at tha kalas för min blogg, men det är tur att det finns lite bloggstoresystrar/bröder som min blogg kan inspireras av... ;)

    SvaraRadera