När man hittar det man söker

Den här månadens nobelpristagare i litteratur är V. S. Naipaul. När han fick Nobelpriset 2001 läste jag Ett halvt liv. Jag har knappt något minne av den, vet inte om det berodde på mitt ointresse eller vad. Nu tänkte jag istället läsa In a free state, en bok på tre noveller där den tredje och sista har samma namn som boken. I a free state vann Bookerpriset 1971 och eftersom jag gärna vill läsa alla Booker-vinnarna slår jag två flugor i en smäll här.

Så skulle jag alltså hitta den här boken. På Bokus fanns ett par utgåvor, men i texterna förstod jag det som att det är endast den tredje novellen som nu har blivit egen bok och jag vill ju läsa ursprungsboken med alla tre noveller. Kollade på Bokbörsen om den finns där, men icke.

Så slår det mig att den kanske finns utgiven på svenska. Jag går in på Nobelprize.org där man kan läsa om alla nobelpristagare och hittar följande rad i bibliografin över Naipauls verk på svenska:

Visa mig min fiende.
Övers. Roland Adlerberth. – Malmö: Bergh, 1973. – Orig:s titel: In a free state

Så, snabbt tillbaka till Bokbörsen - och där hittar jag den! En osprättad och därmed oläst utgåva, lite skadad av en gammal prislapp på framsidan, men vad gör väl det? Häromveckan kom Visa mig min fiende hem till mig och jag är så glad!

3 kommentarer:

  1. Åh riktigt ryser av ditt inlägg.. Säger det igen; länge leve Bokbörsen! Så mycket man har fyndat där genom åren...!

    SvaraRadera