Bokus-beställning Nr 2 2009

En regnig tisdag när jag upptäckte att jag hade en 50-kronorscheck från Bokus så gjorde jag en bokbeställning. Visst låter det oskuldsfullt? :-)

Förut, innan bloggen, gjorde jag rätt så strukturerade bokus-beställningar. Nu har det blivit lite små-beställningar här och var, dessutom ramlar det in recensionsex jag också sett fram emot. Men nu var det dags för en riktig beställning och den gör jag på formen

en ny
en kriminalroman
en på engelska
en roman
en pristagare
en svensk författare
en fakta/lyrik

för att få lite variation. Den här gången fick fakta/lyrik-boken stryka på foten till förmån för en bok i min läsutmaning Bokustoppen.

Förra gången hade jag temat ”Bonnier Pocket”. Ett tema vill jag ofta ha, och den här gången fick det bli ”kvinnliga författare”. Det här är vad jag beställde:
- Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates (läsutmaning)
- This Charming Man av Marian Keyes (en på engelska)
- Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl (en roman)
- Skugga av Karin Alvtegen (en kriminalroman)
- Home av Marilynne Robinson (en pristagare)
- Hästen från porten : ett österländskt äventyr av Carina Burman (en svensk författare)
- Mordbyn av Andrea Maria Schenkel (en ny)

Mamma, du frågade hur mycket pengar jag lägger på böcker. Eftersom jag blev nyfiken så kollade jag in mina beställningar på bokus idag och efter en överslagsräkning (jag tog bort presentböcker och kartor) så hamnade det på cirka 2000 kr förra året. Jag gissar att det blir något mer i år.

Hur mycket pengar lägger ni på böcker på ett år?

6 kommentarer:

  1. Vad roligt sätt att ta sig an nybeställning av fler böcker än de gamla vanliga. Tror minsann jag skall ta och tänka till på samma sätt när det är dag för fler böcker på bokus eller adlibris. Fast jag får vänta ett tag då jag har många olästa som det är ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte svara på din fråga, kör med strutsmentalitet näär det gäller kostnaden för böcker. Jag har gjort 10 beställningar på Bokus i år, ett par på Adlibris och en hel del på Bokbörsen, Tradera och olika antikvariat.

    SvaraRadera
  3. Intressant beställningskoncept minsann, något att överväga. Själv har jag svårt att ta till mig nya författare - jag tror alltid att jag skall bli besviken. Så när jag väl hittar en författare jag gillar tenderar jag att läsa ALLT denne skrivit i ett streck. Ju fler desto bättre. Senast var det deckarförfattaren Lee Child och nyss Harland Coben. Lyckligtvis har de båda skrivit ca 15 böcker, så där fick jag en del att bita i.

    Skulle gissa att jag gör av med 5-7.000 på böcker på ett år, men har egentligen ingen aning...

    SvaraRadera
  4. Pontus: jag är istället rädd för att bli besviken på en författare som jag läst något bra av. Så jag tenderar till att vänta innan jag läser något av samma författare igen, jag får så höga förväntningar. Fascinerande hur olika vårt läsande kan vara ändå.

    Jag antar du kommer få fler böcker för samma peng nu när du inte behöver inhandla dom i England längre.

    SvaraRadera
  5. Lyran: jag har också kört med sådan strategi, men jag tänkte att det ändå kunde vara bra att kolla läget. Trodde att det skulle vara mer pengar än så, med tanke på att jag har 55 olästa böcker i hyllan hemma nu. Men 30 av dom var fådda böcker :-)

    SvaraRadera
  6. Jag gissar på omkring 5000kr...

    SvaraRadera