Tematrio Omläsning

Lyrans tematrio handlar den här veckan om omläsning.

Jag läser i princip aldrig om några böcker. Har därför inga böcker att lägga i en tematrio, än mindre tre favoriter.

Visst, när jag var en liten skruttunge och inte kunde läsa själv ville jag säkert att mamma och pappa skulle läsa om vissa böcker tills de föll isär, men i vuxen ålder har jag mig veterligt aldrig läst om en bok.

Jag vill hellre skynda vidare till nästa bok, och nästa, och nästa....

Är det bara jag som fungerar såhär? Det verkar ju som att många läser om sina böcker och till och med har omläsningsfavoriter.

Jag ska faktiskt för första gången läsa om en bok i juni. I Litteraturas läsutmaning Månadens nobelpristagare ska vi läsa Elfride Jelinek i juni. Jag gillar henne inte och tänker inte lägga ut en krona på hennes böcker. Därför ska jag läsa om Pianolärarinnan som står i bokhyllan. Om ingen annan har ett bättre förslag som kan lånas på biblo?

3 kommentarer:

  1. Lust och Glupsk finns ju också. Massor av ex på Stockholms biblo dessutom.

    Om jag var tvungen att läsa om Jelinek skulle jag nog åtminstone läsa något annat än det jag läste först. Hellre inte veta om det andra är lika illa, än att läsa om något som plågade. Liksom.

    SvaraRadera
  2. Boktoka: du har egentligen helt rätt. Jag borde läsa något annat just för att se ifall det kanske finns bättre böcker av Jelinek.
    Jag ska kolla upp lust på biblan. Kanske ska prova på Älskarinnorna istället?

    SvaraRadera
  3. Ska strax göra min egen trio, men gör som du - läste om som barn men så gott som aldrig i vuxen ålder, lite rädd för att första upplevelsen ska förändras till det sämre, men framför allt vill jag ha tid för nya böcker!

    SvaraRadera