Tematrio Hembygden

I veckans tematrio från Lyran får jag uppmaningen att berätta om 3 böcker/texter av författare från din hemtrakt eller om romaner som utspelar sig i din hemstad!

Så då får det bli tre författare/texter från mitt vackra Ådalen. Född på Härnösands BB, uppvuxen i Lunde och med skolgång i Kramfors. En tvättäkta ångermanlänning som kanske alltför sällan funderat på sin hembygd. Skotten i Ådalen 1931 känner många till genom Bo Widerbergs vackra film, Höga Kusten ligger där också och nu har vi en fin hängbro som får agera symbol för trakten (exempelvis i form av en poststämpel). Vackra texter från Ådalen kommer här:


1. En vacker dag - musikal om skotten i Ådalen av HansOlov Furberg, Hans Garneij, Peter Snickars och Bo R Holmberg. Musikaler är inte min grej, det är helt enkelt så att jag inte roas av det. Men när jag hörde att det skulle sättas upp en musikal om skotten i Ådalen hemma i Kramfors, då åkte jag hem och såg den. Det var så vackert, tårarna kom på slutet, helt magiskt var det. Det må vara att Petra Nielsen hade en av huvudrollerna, men många av skådespelarna var amatörer och människor från bygden, något som gjorde det mer verkligt för mig. Min gamla musiklärare HansOlov Furberg & Co hade gjort ett helt fantastiskt arbete. På bilden ser vi också minnesmonumentet i Lunde från händelsen, en skulptur som varit självklar för mig då vårt hus ligger i samma ort.

2. Nicke Sjödin. Hade varje vecka en stående punkt i Tidningen Ångermanland: Anbelangandes. Där skrev han kloka och ordvitsiga kåserier gällande samhället vi lever i. Ofta satiriskt och alltid väldigt underhållande. Han skrev också en mängd texter på dialekt, på Röå-målet. (Jodå, Röån finns på riktigt, inte bara en gång i månaden för kvinnor). Tyvärr avled han i cancer i april i år. Han bloggade faktiskt om sin sjukdom. Många kommer att sakna Nicke Sjödins texter och ord. Läs mer här.

3. Bo R Holmberg (en av medförfattarna till En vacker dag). Holmberg har skrivit ett 40-tal titlar, både fiktion om häxprocesserna i Ångermanland och en hel del ungdomsromaner, bla deckarserien om Robert Parkman. Han tilldelades Astrid Lindgren-priset 1998. Han fick också Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok 2005 för Eddie Bolander & jag tillsammans med Katarina Strömgård. Bo R Holmbergs hemsida.

Tack Lyran för att du fick mig att göra en neddykning i min hembygds littererära värld. Jag kan också kort nämna författarna Pelle Molin och Birger Norman. Men eftersom jag inte känner till dom så väl så får jag läsa på lite mer innan jag skriver om dom.

2 kommentarer:

  1. Så roligt det var att läsa om dina val, man lär känna varann lite mer genom att prata om hembygden, tycker jag :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för att jag fick ta del av dina hembygdsval! Bo R Holmberg besökte ett bibliotek jag jobbade på för ett par år sedan, han var en väldigt god berättare!

    SvaraRadera