Litteraturåret 1977 - mitt födelseår

Bokmania utmanar oss bloggare att skriva om litterära händelser från vårt födelseår.

Det här är några av händelserna som skedde 1977 - mitt födelseår:

* Deckarförfattaren John Dickson Carr avlider. En av de stora mästarna av "slutna rummet"-mysterier.

* Nobelpriset i litteratur går till Vicente Aleixandre från Spanien. Jag har fortfarande inte läst något av honom.

* Stephen King släpper romanen The shining.

* Kerstin Ekman får Litteraturfrämjandets stora romanpris.

* Det stora deckarpriset The Edgar Allen Poe Award delades ut till Robert B. Parker för Promised Land.

* Paul Scott fick Bookerpriset för Staying on (aldrig hört talas om).

* Toni Morrison släpper Song of Solomon.

Jag ger mig där. Det kanske finns fler bokbloggare födda samma år som vill skriva också, men det hände nog en hel del litteraturåret 1977.

1 kommentar: