Tematrio Läsning om läsning

Lyrans tematrio den här veckan handlar om läsning! Tre böcker jag läst och gillat som sätter läsning i centrum. Eftersom jag inte direkt kan komma på tre stycken så är det nog lite svårt. Men jag tror nog att det mer handlar om dåligt minne. Få se nu (rådbråkar mina läsdagböcker).....


1. Kärlekens historia av Nicole Krauss.
Den här boken kanske handlar lika mycket om skrivande som om läsning. Det är en så underbar bok om Leos kärlek till Alma. Denna historia läses flera år senare av Alma Singer, namnet har hon fått efter Alma i boken. Så vävs Leos och unga Almas liv ihop genom boken Kärlekens historia.

2. Att tro på mister Pip av Lloyd Jones, såklart.
Denna fina men också hemska historia om en flicka på en söderhavsö som får höra boken Great Expectations (Lysande utsikter) läsas i skolan av sin lärare Mr. Watts. Den här boken läste jag som bokcirkelbok och den var helt perfekt för det. Recension finns här!

3. Jag utvidgar temat lite genom att tipsa om en film. Chapter 27 handlar om John Lennons mördare, Mark David Chapman, dagarna före mordet då han står utanför Lennons bostad och väntar på honom. Hans älsklingsbok The catcher in the rye är med honom hela tiden, vissa dagar presenterar han sig också som Holden Caulfield. Han är helt besatt av Holdens liv och har läst boken sönder och samman. Rollen som Mark David Chapman spelas av en otroligt bra Jared Leto, tjejen som han träffar på trottoaren utanför huset spelas av Lindsey Lohan, en fantastiskt bra prestation av henne. The catcher in the rye har 26 kapitel, det här är det tjugosjunde.

2 kommentarer:

  1. Pip väntar i min bokhylla också och Chapter 27 ska jag nog ta och se.

    SvaraRadera
  2. Har också med Mister Pip. Bra bok!

    SvaraRadera