Tematrio Jerusalem


Ny tematrio hos Lyran och eftersom jag fortfarande hade påsklov igår så tar jag mig an detta idag istället. Temat är Jerusalem och Mellanöstern och dessa är de tre böcker/filmer som jag förknippar med temat.


  1. Författaren Khaled Hosseini från Kabul i Afghanistan som skrivit den underbara Flyga drake. Han har ju också skrivit Tusen strålande solar, men eftersom jag inte läst den kan jag inte säga något om den. Flyga drake flög verkligen rakt in i hjärtat på mig och jag ser fram emot att se filmen och även läsa Tusen strålande solar.

  2. Den ovillige fundamentalisten av Mohsin Hamid. Historien om Changez från Pakistan som älskar USA, som utbildar sig och får det eftertraktade jobbet i New York. I hans värld finns ingen som helst rasism, han upplever inte för en sekund att han skulle ses som en terrorist enbart på grund av sitt utseende eller namn. Så kraschar World Trade Center och hans vardag ser plötsligt helt annorlunda ut. Nu ligger ju inte Pakistan i Mellanöstern, men det gränsar till Iran och Afghanistan som gör det, dessutom tycker jag att ämnet är viktigt. Boken ligger också på IMPACs shortlist för 2009. Läs recension!

  3. På tredje plats kommer faktiskt filmen Zozo, regisserad av Josef Fares. Den här filmen lärde mig en hel del om vad som hände i Libanon på 80-talet. Då var jag för liten för att kunna förstå, när jag blev äldre var det fortfarande för nära inpå för att det skulle stå något om det i våra historiaböcker i skolan. Först i vuxen ålder och i och med de senaste konflikterna där, har jag lärt mig mer och mer.
Tack Lyran för ännu en inspirerande tematrio!

1 kommentar:

  1. Den ovillige fundamentalisten verkar mycket intressant - tack för tipset!

    SvaraRadera