Orange Prize longlist

Idag presenterades "långlistan" för Orange Prize for Fiction!

Jag tyckte att det var ett så fint namn på ett pris, men nu när jag sent omsider vet att det heter Orange på grund av att det sponsras av Orange Broadband (och inte för att det är fint med ordet apelsin eller färgen orange) så tycker jag att det är lite trist. Hur som helst så måste jag såklart uppmärksamma detta litteraturpris som en gång per år sedan 1996 delas ut till en kvinna som skrivit en roman (utgiven på engelska) det senaste året. Här har jag också en lista över alla pristagarna hittills.

Bland årets nomineringar hittar vi bland annat A mercy av Toni Morrison och American wife av Curtis Sittenfeld. Vilka är dina favoriter bland de nominerade?

"Kortlistan" presenteras den 21 april och vinnaren tillkännages den 3 juni! Anteckna datumen i din kalender!

1 kommentar:

  1. Ja det var ju en lite trist anledning till prisets namn, men det hindrar inte att pristagarna är bra eller jättebra, förstås. Om du sätter din utmaning i verket nästa år så är jag på.

    SvaraRadera