Min hemliga bokvän har hört av sig

Hej Min hemliga bokvän!

Jag ska såklart svara på dina frågor som du ställt i kommentarerna, men först tänkte jag besvara frågorna som En bok om dagen har ställt i ordning för att Du ska få ett hum om vem jag är book wise.

Vilken genre tycker du bäst om?
Jag tror att jag gillar krimininalromaner bäst, men det behöver inte vara klassiska deckare med poliser inblandande. Det viktiga är att det är spännande.
Finns det någon genre som du ännu inte testat men som du gärna skulle ge dig på?
När jag var yngre läste jag mycket av Dean R Koontz. Men det var länge sen och jag skulle gärna börja läsa lite skräck! Har knappt läst något alls av Stephen King, även om jag såg en hel del filmer baserade på hans böcker i mina yngre år.
Finns det någon genre som du undviker på liv och död och alltså inte vill få böcker ur?
Fantasy.
Har du någon favoritförfattare - och saknar du något ur dennes produktion?
Jag har läst en hel del av José Saramago, men inte Blindheten. Den har ju blivit film också, har jag precis fått veta.
Har du någon författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
Ja, Stephen King, som jag skrev ovan, är jag nyfiken på. Och Reginald Hill, har inte hunnit till hans Pascoe/Dagliesh-serie ännu.
Någon författare som du verkligen avskyr och inte alls vill läsa?
Nu går säkert många i taket men jag är faktiskt inget fan av Joyce Carol Oates. Jag har heller inte läst mycket av henne och kanske inte läst det bästa. Men nej, det är inte i min smak.
Har du någon lista publicerad någonstans över vilka böcker som du redan äger, månntro?
Jadå, titta till höger här. Det är inte en komplett lista men visar nog ändå vad jag gillar.
Läser du andra språk än svenska?
Jag läser väldigt gärna på engelska om det är originalspråk.
Te- eller kaffedrickare? Någon speciell sort som du gillar mer än andra?
Dricker både kaffe och té. Gillar rött té framför allt.
Äter du godis? Vilken sorts godis föredrar du?
Lakrits är min favorit om vi snackar godis. Choklad gillar jag inte!
Är naturgodis sådant som du gillar?
Åh, ja verkligen, älskar nötter och sådana där youghurt-dragerade saker. Annars är jag ett chips-freak!
Är du allergisk mot något?
Gluten. Vilket gör att viss sötlakrits och annat vetemjölbaserat gott går bort.
Har du någon pysslig hobby?
Hmm, jag gillar listor. Det kan man variera i all oändlighet :-) Men annars pysslar jag inte med så mycket mer än med bloggen och mina böcker.
Sportar du?
Ja då, om man räknar att lyfta skivstång till musik på SATS som sport.
Gillar du film - i så fall vilken slags film?
Jag gillar nästan allt i filmväg, men det får gärna vara spännande eller dramatiskt. När det blir alltför sorgligt, deprimerande eller romantiskt så tappar jag intresset - ibland.

Och så Min hemliga bokväns frågor:
Prenumererar du på några tidningar?
Ja. Jag prenumererar på Svensk Bokhandel, ALT och har även en kortprenumeration på Elle för tillfället.
Hur ser en perfekt fredagkväll ut för dig?
Åh! Ett träningspass direkt efter jobbet. Sen ut på nån mysig lugn pub för lite käk och ett par öl med mina kompisar och pojkvän. Jag är ofta trött på fredagar men om jag håller igång så blir fredagarna ute alltid så roliga.
Om du ska lyxa till det lite en vanlig vardag, vad gör du då?
Då köper jag thaikäk på thairestaurangen runt kvarteret och dricker ett glas vin till. Det lyxiga är alltså maten. Det är lyx med god mat tycker jag.

Sådär, nu hoppas jag det ska finnas tillräckligt med kött på benen för att Du ska kunna hitta något passande bokpaket till mig! Ska bli såå spännande!

1 kommentar:

  1. Jag hoppas att du får Blindheten - eller att du läser den på annat sätt. Den är fantastisk!

    SvaraRadera