Recension: Trött, platt och ointressant


Titel: Fräsch, frisk och spontan
Författare: Mons Kallentoft
Utgivningsår: 2005

Någon påpekade att jag gav alla böcker jag läst bra betyg. Det kan så vara och det beror väl på att jag bara köper böcker jag tror ska vara bra och jag känner min boksmak bra.
Men Fräsch, frisk och spontan visste jag inget om och ja, jag blev besviken. Eller inte besviken, mera less kanske. Den var i alla fall allt annat än vad titeln beskriver.

Det här var en kort version av American Psycho, men också en dålig version. Den känns mesig, kanske ska den verka igenkännande för 70-talisterna som vill lyckas med karriär och familj (2 barn, ett av varje kön), ha råd med utlandsresor och stora bilar som är bekväma att sitta i men förjäkliga att ratta runt och parkera med i Stockholms innerstad (där man såklart bor).

Mannen i familjen är jaget i boken. Han arbetar på en reklamfirma (såklart) och hans liv är organiserat i projekt, både i jobbet och hemma. Han och hans fru E har hemmets göromål i ett excelark uppsatt på kylskåpet. Vem hämtar? Vem diskar? Vem städar?

Men han har ett eget privat projekt också, som han på reklamspråk beskriver som "fräsch, frisk och spontan", alla varumärken ska ha minst tre adjektiv som beskriver det. Det är här American Psycho-fasonerna kommer in. Men istället för att bli äcklad, upprörd och förbannad, så blir jag bara trött, less och ointresserad. Nej, det här var inget för mig.

Vill ni läsa om män som har en smått annorlunda inställning till tillvaron eller rätt och slätt är psykotiska, kan ni istället läsa redan nämnda American Psycho av Bret Easton Ellis, eller Catcher in the rye av J. D. Salinger, eller varför inte Mordet på Harriet Krohn av Karin Fossum. Strunta i Fräsch, frisk och spontan.

Nuförtiden är Kallentoft mest känd för sina deckare Midvinterblod och Sommardöden. Jag kanske borde ge dem en chans och hoppas att de är av en annan stil. Tredje delen Höstoffer kommer förresten inbunden 11 maj 2009.

Du kan också läsa något helt annat av Kallentoft. Food Noir är en smakfull samling reportage/krönikor om hans matupplevelser världen runt. Kallentoft har länge jobbat för tidningen Gourmet och det är härliga texter om mat hans skriver.

3 kommentarer:

  1. Jag kunde ha varnat dig för Kallentoft! Jag läste för länge sedan hans debut, Pesetas, men har aldrig haft den ringaste lust att återvända till hans böcker, deckare eller annat. Gillar helt enkelt inte hans stil.

    SvaraRadera
  2. Vad tråkigt att han inte skriver bra. Jag såg lite fram emot hans deckare, men tänkte först läsa de tidigare alstren. Han kanske ska fortsätta skriva om mat och lämna morden därhän?

    SvaraRadera
  3. Hm, jag har ju inte ens vågat läsa hans matböcker, så det vet jag faktiskt inte. Men jag tycker ändå att du ska prova deckarna, alla tycker ju inte lika!

    SvaraRadera