Recension: En alldeles vanlig, normal 16-åring


Titel: Sång till en fjäril
Författare: Maria Küchen
Utgivningsår: 2004

Jag har läst en ungdomsbok. Det måste sägas. Jag har varken läst Sagan om ringen eller böckerna om Harry Potter. Jag har lockats av Twilight men inte så pass att jag skrivit in böckerna om Bella och Edward på min läsönskelista. Men jag har läst Sång till en fjäril och jag tyckte mycket om den. Jag hade antagligen älskat den om jag varit 15 och gått i nian.
I en alldeles vanlig och normal klass 9 så finns det någon som mobbar och någon som mobbas. Någon som är utan konkurrens poulärast i klassen och någon som knappt ens syns. Någon som är duktigast i klassen och någon som hela tiden kämpar för ett G. Någon som gillar musik, någon som gillar naturen och många som bara är så där lagom intressanta. Alla dom får vi träffa i klass 9B i Noboskolan i en alldeles vanlig, normal svensk stad.
Men något rätt onormalt inträffar ändå en dag strax innan jul och vem hade kunnat ana att det skulle hända i perfekta klass 9B som har skolans bästa klassgemenskap?

Fortsättningen om en av eleverna finns att läsa i Jag ser mig själv i en stulen spegel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar