10 i topp!

Frida efterlyste en tio-i-topplista från 2008. Eftersom jag läser både romaner och krim så får det bli två topplistor! Håll till godo!

Bästa lästa kriminalromanerna 2008:

1. Skumtimmen av Johan Theorin. Kuslig, läskig och så spännande. Finns en recension här!
2. 80 grader från varmvattnet av Karin Alfredsson. Fick Svenska Deckarakademins pris för Bästa svenska debut 2006.
3. Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson. Tredje och sista delen i Millenniumserien. Så bra som jag förväntade. Min bror har tagit en lång paus i läsandet, han vill inte att den ska ta slut.
4. Flickan under gatan av Roslund & Hellström. Människohandel när den är som värst och en inblick i hur Stockholms hemlösa lever i kloakerna. Strålande bra!
5. En helt annan historia av Håkan Nesser. Andra delen om Gunnar Barbarotti, spännande historia med många misstänkta.
6. Grisfesten av Leif G W Persson. Klassiker! Den som blev Mannen från Mallorca på film. Äkta polis-löser-brott-deckare!
7. Presidentens val av Anne Holt. USA's första kvinnliga president försvinner under sitt besök i Oslo. Hur och varför?
8. Europa blues av Arne Dahl. Nr. 4 i serien om A-gruppen. Jag gillar alla Arne Dahls deckare som jag läst hittills.
9. Den enda lögnen av Harlan Coben. Thriller! Harlan Cobens böcker är de där som man vet skulle passa perfekt som actionrullar. Men jag gillar dom skarpt i bokform också.
10. Payment in blood av Elizabeth George. En tidigare deckare med Lynley & Havers. Bihistorien om ett självmord är intressant.

När jag kollar igenom listan ser jag att den är mycket representativ för de kriminalromanförfattare jag brukar läsa. Vilket betyder att jag ofta gillar det jag läser, det är ju bra!

Bästa lästa romanerna 2008:

1. Midnattsbarnen av Salman Rushdie. ¡Bravo! ¡Excellente! ¡Magnífico! ¡Espléndido! Honom ska vi ha! En helt underbar historia om en av de barn som föds precis vid midnatt på Indiens självständighetsdag.
2. Flyga drake av Khaled Hosseini. Ni kanske har sett filmen, jag läste boken. Hemsk och vacker på samma gång.
3. Montecore: en unik tiger av Jonas Hassen Khemiri. Språket i boken är det bästa. Älskar de påhittade verben.
4. Gomorra av Roberto Saviano. Det här är ju inte en roman i egentlig mening, men det känns inte som en faktabok heller. Finns också på film, premiär i januari om ni inte såg den på Stockholms Filmfestival. Finns recension här.
5. Anybody out there? av Marian Keyes. Lästes under semestern och då passar alltid Marian Keyes bra. En av de mer allvarliga böckerna, men med en stor skopa galghumor.
6. Typ trettio av Lisa Jewell. Läste Lisa Jewell för första gången på en semester i Portugal 2006. Vince & Joy var en lagom lättsmält berättelse och det var det här också. Platsar i romantisk komedi-facket och även om jag inte föredrar den genren så föll den här mig i smaken.
7. Bra gift av Doris Lessing. Andra delen om Martha Quest. Recension finns här.
8. Smuts av Katarina Wennstam. Den här boken gav mig en sorgligt cynisk syn på män, men också en föreståelse för hur mediadrevet kan användas till både bra och dåliga saker.
9. Tackar som frågar: historien om många människor av Jennie Dielemans. Vann priset Stockholm läser 2008. Handlar om ett gäng sköna människor i Fisksätra.
10. American Psycho av Bret Easton Ellis. Den här kvalar in på 10:nde plats bara för att den var så hemsk.

De här författarna kommer jag att läsa fler verk av under 2009 så håll utkik efter recensioner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar