10 bokfrågor

Mats Strandberg hade en bokenkät i sin blogg i april i år. Jag hittade den först häromdagen. Självklart måste jag svara. Det var nämligen inte riktigt samma frågor som i läsenkäten jag hittade på Bokhora för ett tag sedan.
Skriv gärna egna svar i kommentarerna eller länka till svaren i er egen blogg. Många har säkert redan svarat på den här enkäten då den är rätt gammal i bokbloggosfären.

1. Vilken bok läste du senast?
- Läste precis ut De ovillige fundamentalisten av Mohsin Hamid. Tips från Katrin i London (Tack!) och ett fynd på Pocktail förrförra veckan (Tack!).

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
- Har redan hunnit börja på Tigertämjerskans bekännelser (The final confessions of Mabel Stark) av Robert Hough, också det ett Pocktailfynd. Den är baserad på en verklig person och ska bli film. Nästa bok blir Pocktailfynd nr.3 Mons Kallentofts Fräsch, frisk och spontan.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
- Jag vet inte. Det måste undersökas. Jag återkommer. Men jag gissar på något fler manliga författare.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
- Ja, som jag skrev i den förra bokenkäten så räknar jag först hur många hundratal sidor som är kvar. Sen tiotal. Men det är mest ett konstaterande hur många sidor som är kvar, jag lägger ingen värdering eller känsla i det.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
- Jag har en lång lång läsönskelista. Den fylls på kontinuerligt och är uppdelad i sju kategorier (ny, kriminalroman, roman, engelskspråkig, fakta, pristagare, svensk författare) och jag väljer en ur varje kategori när jag gör en ny beställning från bokus. Rent krasst kan det ju bli nästan bara deckare, men jag försöker variera mig. Hur böckerna kommer in på listan? Ofta bokpristagare och nya författare jag läser om på bokbloggar.

6. När blir en bok för lång?
- Allt över 500 sidor är långt, men jag vill gärna att de ska vara ännu längre. Typ 700-800 sidor är perfekt. Så svaret på frågan är nog mer av praktiskt karaktär, en pocket på över 1000 sidor är lite svårhanterlig.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
- Oh ja. Jag läser på engelska så fort det ges möjlighet, om jag inte kommer fram till att det kan vara en rätt tung bok språkmässigt, då väljer jag den svenska översättningen.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
- Skumtimmen av Johan Theorin. Fast jag försöker inte påverka dom som jag vet inte gillar kriminalromaner.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
- Det har hänt. Jag ger den 50-100 sidor beroende på hur lång den är. Men faktum är att jag försöker ta mig igenom de flesta och de brukar ta sig på slutet, nästan alla.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
- Ja, det är väl kriminalromanerna som är många, just för att författarna skriver långa serier med många delar. SF och Fantasy finns inte hos mig. Men allt annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar