Recension: Bra gift!


Författare: Doris Lessing
Titel: Bra gift
Org.titel: A proper marriage
Utgivningsår: 1973

Jag har nu avslutat den andra delen i Doris Lessings serie Våldets barn; Bra gift. Den första delen Martha fick jag av mamma i julklapp förra julen, jag har sedan ett tiotal år tillbaka en tradition att önska mig årets Nobelpristagare i litteratur i julklapp. Många nobelpristagare är inte mycket att hänga i julgranen, eller de kan hellre få hänga där än ligga på mitt nattygsbord, men vissa gillar jag skarpt. Doris Lessings böcker hör till den senare kategorin och jag kan varmt rekommendera böckerna om Martha Quest och hennes liv i Sydrhodesia under kolonialtiden. Serien följer hennes liv från 1900-talets början fram till år 2000. Längtar efter nummer tre i serien; Instängd, men nu ska det bli brittisk deckare (igen)!

2 kommentarer:

  1. Hej Maria!
    Kul med Doris Lessing, ska spana in henne på biblioteket.

    SvaraRadera
  2. Kul att Lessing fortsätter hitta nya läsare, jag tycker så mycket om henne. Våldets barn-serien läste jag om i vintras och den är ju så fantastiskt bra.

    SvaraRadera